Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck

Godis
Mumsa på sega råttor eller knapra på bananchips?

Ta reda på vad som finns i godiset genom att läsa ingrediensförteckningen. Ät också med måtta. Godis är koncentrerad näring som innehåller gott om kalorier.

Sega råttor, salta bomber, djungelvrål, geléhallon... Det finns mycket som frestar i lösgodisdisken när godisbegäret sätter in. Men vad är det egentligen i godiset? En snabb titt på ingrediensförteckningen visar att det finns gott om socker, färgämnen och aromämnen. Dessutom innehåller vingummi, sega råttor och annat "segt" godis oftast gelatin, framställt av svinsvål - ingenting för dig som undviker att äta kött.

På en något mer undanskymd plats i butiken brukar så kallat naturgodis finnas. Det kallas också ibland hälsokostgodis, eftersom det även säljs i hälsokostbutiker. Färgerna är inte lika iögonfallande och något färggrant omslagspapper finns inte heller runt godsakerna. Innehållet känns däremot betydligt mer aptitretande. Här finns naturliga råvaror som torkad frukt, exempelvis ananas, papaya och banan samt nötter och mandlar, vissa överdragna med yoghurt eller choklad - mindre sött än vanligt godis och lagom knaprigt. Dessutom finns japanska rissnacks med något salt smak och som mer liknar kex än godis.

Men det gäller förstås att äta med måtta, precis som med annan mat. Torkad frukt innehåller lika många kalorier som färsk. Nötter och mandlar är också energirika. Kokos, en annan vanlig ingrediens i naturgodis, innehåller mycket mättat fett. Eventuell dragering med choklad och yoghurt spär på kalorierna ytterligare.

Ingrediensförteckning ska finnas på förpackat godis
Om du vill se vad godiset - vare sig det är av den "vanliga" eller naturliga sorten - innehåller, köp färdigförpackat, eftersom sådant måste vara försett med en ingrediensförteckning. Om godiset däremot säljs i lösvikt gäller inte detta krav. Flera leverantörer av lösgodis har dock valt att på plasttrågen deklarera innehållet.

Om du inte ser någon ingrediensförteckning på godislådan, fråga i butiken. Man är där skyldig att ge information om innehållet.

Färgämnen ger vacker färg
För att geléhallonen ska bli vackert röda eller vingummit få olika färgnyanser krävs färgämnen. Dessa måste vara godkända och försedda med E-nummer. Både naturliga färgämnen - exempelvis betakaroten och klorofyll - och syntetiska används. Mest används färgämnen i vanligt godis. Hos två stora leverantörer av naturgodis, Seege i Falkenberg och Baltex Natural i Stockholm, förklarar man att färgämnen används sparsamt och endast i naturlig form.

Färgämnen kan också, trots att de är godkända, vara kontroversiella. Dit hör främst de så kallade azo-färgämnena, syntetiska ämnen som visat sig kunna framkalla överkänslighetsreaktioner. Dessa färgämnen har varit förbjudna i Sverige i ett par årtionden men kan nu åter dyka upp i godisdisken eftersom de är godkända av EU. De azo-färgämnen som kan finnas i godis är, enligt Livsmedelsverket, E102 (tartrazin), E110 (para-orange), E122 (azorubin), E124 (nykockin), E129 (allurarött), E151 (briljantsvart) och E155 (brun HT).

Godis kan innehålla gluten
Vetemjöl, och därmed gluten, kan finnas som bindemedel i olika sorters lösgodis, även i lakritsgodis och rissnacks. Istället för vetemjöl används ibland stärkelse. Vilket bindemedel som ingår måste framgå av ingrediensförteckningen.

Gelatin i vingummi, geléhallon och marsh mallows
Gelatin finns i en mängd vanligt lösgodis, till exempel sega råttor, vingummi och marsh mallows. Gelatin har i och med debatten om galna ko-sjukan börjat ifrågasättas. Allt gelatin som tillverkas i Sverige är dock gjort av specialbehandlad svinsvål och risken att smittas anses därför av Livsmedelsverket som mycket liten.

Vilket är nyttigast - vanligt godis eller naturgodis?
Längtan efter något sött finns medfödd hos oss. Innan människan lärde sig att tillverka koncentrerade sötsaker bestod godiset av söta bär och frukter som gav snabb och välbehövlig energi.

Idag går vi till godisdisken och förser oss med både betydligt större mängder och mer koncentrerad energi. De hallon, exempelvis, som stenåldersmänniskan plockade gav per hekto cirka 40 kcal medan samma mängd geléhallon innehåller ungefär åtta gånger fler kalorier. Dessutom ger de färska hallonen naturliga vitaminer och mineraler samt nyttiga fibrer, något som geléhallonen saknar.

Ju mer naturlig maten är (godis är ju faktiskt ett livsmedel), desto bättre är den. Detta säger både sunda förnuftet och modern livsmedelsforskning. Godis med "friska fruktsmaker", tillverkat av bland annat stärkelsesirap, socker, gelatin, aromer och färgämnen står sig slätt i jämförelse med sådant som är tillverkat av äkta frukt. En bit torkad papaya är heller inte bara vackert röd av karoten, samma ämne som finns i morötter, utan innehåller också gott om vitaminer samt ett ämne som anses vara bra för matsmältningen. Både i russin och fikon finns också gott om kalk och i aprikoser finns järn. Magvänliga gelbildande fibrer finns också i frukt och bär.

Socker ger olika snabbt energi
Det är förstås den söta smaken som lockar i godiset. Den kan komma från vanligt socker (sackaros), från sötningsmedel eller frukt- och druvsocker. I vanligt godis är sackaros vanligast, ibland i kombination med sötningsmedel. I naturligt godis kommer sockret oftast från druv- eller fruktsocker.

Druvsockret ger den snabbaste energikicken, följt av sackaros. Fruktsockret däremot omsätts något långsammare i kroppen än sackaros. Även vissa sötningsmedel, exempelvis sorbitol, innehåller kalorier.

Stilla inte hungern med godis
Tänk på att blodsockret stiger snabbt när du äter något sött. Det betyder också att det snabbt faller igen. Då känner du dig hungrig.
Stilla därför hungern med vanlig mat istället för godis. Med hjälp av godis åker blodsockret lätt berg-och-dalbana, vilket gör att du ena stunden känner dig däst och nästa hungrig.

Müslibitar för dig som behöver extra energi
För dig som ska ut och åka långfärdsskidor eller sporta på annat sätt och behöver något energirikt att bita i finns nu müslibitar som bland annat innehåller havregryn och frukt - Parrots Energybar. Frukten ger snabb energi medan havregrynen förlänger mättnadskänslan. Bitarna är dragerade antingen med yoghurt eller choklad. Finns att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

Popcorn är billigt och kalorisnålt godis
Popcorn är godis med gamla anor. Redan ett par hundra år e. Kr. poppade man majskorn i Peru i Sydamerika. Popcorn har flera fördelar, det är både billigt och kalorisnålt. En liter popcorn, poppade i olja, innehåller bara 145 kcal. Poppa gärna i oliv- eller rapsolja eftersom dessa oljor är mer stabila vid värme än till exempel majs- och solrosolja som lätt oxiderar vid upphettning och då ger upphov till skadliga fria syreradikaler. Om du vill göra det extra bekvämt för dig, poppa i mikrovågsugn.

Majskorn som används till popcorn kommer från en speciell sorts majs. För att kornen ska kunna poppa krävs upphettning. Det vatten som ligger lagrat i stärkelsen bildar då ett tryck och spränger kornet till ett popcorn.

Kakao innehåller flera nyttigheter
Då och då kommer det rapporter om att kakao har flera positiva hälsoegenskaper. Bland annat innehåller det ämnen som sänker det dåliga kolesterolet i blodet. Det är också rikt på flavonoider, en sorts antioxidanter som också finns i grönsaker och frukt. Att äta kakao direkt ur paketet ger förstås ingen godiskänsla. Chokladkakor och chokladkonfekt innehåller å andra sidan oftast mycket socker. Men prova med att smaka på riktigt mörk choklad, den som innehåller 70 % kakao (läs på ingrediensförteckningen) - den har en fyllig smak utan vara söt.

För dig som vill läsa mera:
Tillsatser i livsmedel (utgiven av Livsmedelsverket), 90 kronor. En bra handbok för dig som vill veta vilka tillsatser som finns till exempel i godis.

Gunilla Wernar   Källa: PrimaVi Datum: 03-10-14

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan