Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck

Kostråd till dig som är gravid

Under graviditeten är det extra viktigt att äta rätt så att barnet kan utvecklas och må bra.


Äta rätt
När man är gravid behöver man mer näring än i vanliga fall, men inte så mycket mer kalorier. I genomsnitt behövs så här mycket extra mat per dag.

Månad 1-3: 1 frukt
Månad 2-6: 1 matigt mellanmål och 1 frukt
Månad 7-9: 2 matiga mellanmål och 1 frukt

För att inte öka för mycket i vikt, men ändå få i sig tillräckligt med näring är det viktigt att välja bra och näringsrik mat. Minska på läsk, godis, snacks och kakor. De innehåller ingen näring, bara onödiga kalorier.

Äter man regelbundet minskar sötsuget, tröttheten och illamåendet. Ät frukost, lunch, middag och något mellanmål, så blir det enklare att äta lagom mycket. Kroppen mår bra av rutiner.

Viktökning
En lagom viktuppgång är viktig för både barnets och din hälsa. Lagom viktökning minskar risken för graviditetsdiabetes och högt blodtryck. Förlosssningen kan också bli enklare om du inte går upp för mycket i vikt. Rådgör med din barnmorska om vad som är lagom för dig eftersom viktökningen beror på hur mycket du vägde innan du blev gravid.

Banta inte när du är gravid, detär viktigt att du äter bra och näringsrik mat. Dra ner på onödiga kalorier och rör på dig- helst 30 miuter varje dag.

Ät gärna:
· 500 g frukt och grönt varje dag, t ex. två portioner grönsaker och tre frukter
· Fisk 2-3 gånger i veckan, se fisklistan nedan
· Lättmjölk, naturell lättfil eller naturell lättyoghurt, ca 5 dl per dag
· Lättmargarin på smörgåsen och flytande margarin eller olja till matlagning
· Kött, kyckling, ägg, bönor, linser eller ärtor varje dag
· Bröd, potatis, ris, pasta, bulgur eller liknande varje dag, gärna fullkornsalternativ

Drick helst vatten till maten och när du är törstig.

Tallriksmodellen ger balans
När du lägger upp mat på tallriken kan du använda tallriksmodellen. Den visar lagom fördelning för att få bra balans mellan olika näringsämnen.


Nyckelhålet
Ta hjälp av nyckelhålet- både när du handlar och när du äter ute. Nyckelhålsmärkt mat innehåller mindreoch nyttigare fett, mindre socker och salt, samt mer fibrer än andra livsmedel av samma typ. Kött, fisk, frukt och grönsaker får nyckelhålsmärkas. Chark- och mejeriprodukter kan ocskå märkas om de är magra, liksom fiberrikt bröd, flingor och pasta

Fisk och skaldjur
Fisk och skaldjur är rikt på vitamin D, jod och selen, som är viktiga när du är gravid. Lax oxh makrill är fet fisk som innehåller omega 3-fett. Ät fisk 2-3 gånger i veckan, både magra och feta sorter.

Några enstaka sorter kan ha förhöjda halter miljöföroreningar, dessa sorter bör man inte äta så ofta, högst 2-3 gånger per år.Det gäller särskilt egenfångad fisk, eftersom flera av sorterna främst fiskas av fritidsfiskare. Vissa fiskar är mindre bra att äta av miljöskäl. Mer information om fisk och miljö kommer att tas fram under hösten 2008 (Livsmedelsverket)

Ät 2-3 gånger i veckan

                Välj olika sorter

Ät högst 2- 3 gånger per år

Exempel på fisk, fiskprodukter och

skaldjur som är säkra att äta

 

All odlad fisk

Alaska pollock
Ansjovis

Blåmusslor

Fiskbullar

Fiskpinnar

Flundra/skrubbskädda

Hoki

Hummer

Jätteräkor/scampi

Kolja

Krabba, det vita köttet

Kräftor

Kummel

Lax och laxfiskar

Makrill

Pangasiusmal

Pilgrimsmusslor

Räkor

Rödspätta

Sardiner

Sej

Sik

Sill, även inlagd

Tillapia

Tonfisk på burk

Torsk

 

Listan är inte fullständig, det finns

många fler sorter som går bra att äta

 

 

 

Abborre

Gädda

Gös

Haj

Lake

Rocka

Svärdfisk

Stor hälleflundra(Hippoglossus hippoglossus)

Strömming, även surströmming

Tonfisk, färsk/fryst

 

 

Lax och öring från Östersjön, Vänern

Och Vättern och röding från Vättern.

Rådet gäller främst kvinnor som äter

egenfångad fisk, eftersom dessa fiskar

sällan finns i vanliga affärer.

 



Tillräckligt med vitaminer och mineraler?
Det bästa sättet att få de vitaminer och mineraler man behöver är via maten. Väl mat som är rik på vitamin D, omega 3-fett, folat (folsyra) och järn. Dessa ämnen är särskilt viktiga under graviditeten.

Bra källor:

DHA - ett omega 3-fett
Fet fisk, till exempel lax, makrill och sill. Om du aldrig äter fisk kan du få för litet av en viss sorts omega 3-fett (DHA), som är viktig under graviditeten. Rådgör med din barnmorska om du aldrig äter fisk.Fiskfettsyror och hjärnan

Vitamin D
Mager mjölk, lättfil, naturell yoghurt och de flesta margariner är D-vitaminberikade. Fisk och ägg innehåller vitamin D. Solljus är också en viktig källa. Om du inte äter D-vitaminberikade livsmedel eller om du bär heltäckande klädsel utomhus kan du få för lite vitamin D. Rådgör med din barnmorska. Vitamin D

Folat/folsyra
Finns i grönsaker, bönor, kikärter, linser, frukt och bär, samt i fullkornsprodukter. Gravida kvinnor rekommenderas att ta tabletter med 400 mikrogram folsyra varje dag fram till vecka 12, det minskar risken för ryggmärgsbråck hos fostret. Efter vecka 12 har folsyra ingen effekt mot ryggmärgsbråck. Det är ändå viktigt att äta folsyaberikad mat under hela graviditeten för fostrets utveckling och din blodbildning.Vitamin Folacin

Järn
Kött, blodpudding, leverpastej och fullkornsbröd innehåller mycket järn. Äter man det tillsammans med frukt och grönsaker tar kroppen upp järnet bättre. Även om du äter mat som innehåller mycket järn kan du behöva ett extra tillskott av järntabletter. Det beror på hur mycket järn du har lagrat i kroppen. Rådgör med din barnmorska.Mineraler

Jod
Du behöver också mycket jod när du är gravid. Använd jodberikat salt, men salta sparsamt. Många mineral-, ört- och flingsalter är inte jocberikade. Läs på innehållsförteckningen.Mineraler

Vegetarian/vegan
En väl sammansatt laktovegetarisk kost innebär näringsmässigt inte några problem under graviditeten. Är man vegan och uteslutande äter vegetabilier kan man behöva hjälp av en dietist att planera sin kost så att den blir tillräckligt näringsriktig. Vegankost har ofta ett lågt energiinnehåll. Om barnet ska kunna växa normalt behöver man ett täckande energiintag. Det är vktigt att få i sig olika protein som kompletterar varandra, t ex både från baljväxter och spannmål.

Vitamin B12 finns nästa bara i livsmedel med animaliskt ursprung. Mjölksyrejästa livsmedel, sjögräs, alger och groddar innehåller endast små mängder vitamin B12 och räcker inte som enda källa till vitamin B12. Sojabönsmjölk eller supplementering som är berikad med vitamin B12 rekommenderas till veganer för att unvika brist på vitaminet.

Laktovegetrarianer får sällan problem med kalciumintaget. Är man vegan bör man dricka kalciumberikad sojabönsmjölk. Kalcium finns även i oskalade sesamfrön, tofu, solrosfrön, alger, grönkål, bönor, mandel, nässlor, torkade fikon och nypon .Att vara vegetarian, 1

Att tänka på:

Lever Lever innehåller stora mängder A-vitamin som kan skada ditt barn. Undvik rätter som innehåller lever och fiskleverolja. Leverpastej kan man äta som vanligt- den innehåller inte så mycket lever.

Kaffe och svart te
Innehåller koffein. Höga doser av koffein kan öka risken för missfall.Är man gravid eller ammar bör man begränsa koffeinitaget till maximalt 300 gram koffein per dag. Det motsvarar 3 koppar kaffe eller 4 - 5 koppar te per dag. Även coladrycker och energidrycker kan innehålla koffein.

Alkohol
Fostret är känsligare för alkohol än vad du är, så avstå från alkohol så fort du tror att du är gravid. Alkohol passerar över till ditt barn via moderkakan.

Hälsokostprodukter
Under graviditeten bör man vara försiktig med kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel och traditinella växtbaserade läkemedel, eftersom det i många fall är oklart hur ett preparat påverkar barnet.Vanligaste orsaken är att det saknas forskning om effekter av medlen och kunskap om de ämnen som transporteras över till fostret via moderkakan och om ämnena tas upp av fostret. Använd inte naturmedel eller hälsokostpreparat utan att först diskutera med en barnmorska eller läkare.

Man bör helt undvika ginsengprodukter, vara försiktig med algprodukter med ett högt innehåll av jod då överdosering kan vara skadligt.

Bakterier och parasiter
Det finns två infektioner som kan smitta via mat och som är speciella vid graviditet- listeria och toxoplasma. Risken att man ska smittas är mycket lten, men om man blir smittad kan infektionerna i värsta fall orsaka missfall eller skador på fostret. Det är dock mycket ovanligt.

Listeria och toxoplasma dör om maten hettas upp till rykande het. Toxoplasma dör också om maten fryses i tre dygn, listeria överlever frysning.

Ytterligare några råd som kan minska smittorisken:

· Förvara kylvaror kallt, ha gärna +4 C i kylskåpet.

· Gravad, rökt fisk och sushi äts nytillagade eller nyförpackade produkter. Kontrollera förpackningsdatum.

· Ät inte rått kött. Genomstek fågel, köttfärs, lamm gris och vilt.

· Undvik skivat smörgåspålägg och kall färdigmat mot slutet av hållbarhetstiden.

· Om du vill äta torkat, kallrökt eller gravat kött, till exempel parmaskinka eller salami- frys det i tre dygn innan du äter.

· Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta.

· Tvätta händerna innan du börjar att laga mat, mellan olika råvaror och efter trädgårdsarbete. Diska skärbrädor och köksredskap mellan olika råvaror.

· Skölj frukt och grönsaker

Källa : Livsmedelsverket

Bea Andersson   Källa: PrimaVi Datum: 07-06-25

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

traffic realys

garcinia cambogia