Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
- Antioxidanter
- Energibehov, 1
- Energibehov, 2
- Energibehov, 3
- Fettbehov, 1
- Fettbehov, 2
- Fettbehov, 3
- Glykemiskt index
- Hunger och matlust
- Kolhydrater
- Kostfibrer
- Kosttillskott?
- Mineraler
- Vitamin A
- Vitamin B1
- Vitamin B1
- Vitamin B12
- Vitamin B2
- Vitamin B3
- Vitamin B6
- Vitamin C
- Vitamin D
- Vitamin D (2)
- Vitamin E
- Vitamin Folacin
- Vitamin K
- Vitaminer
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Näringslära

Fettbehov, 1
Du behöver fett, del 1

Överallt möts vi av råd och tips om hur vi ska äta för att må bra. Ett av de vanligaste råden är att vi inte ska äta för mycket fett. Men det innebär absolut inte att vi ska utesluta fett helt och hållet!
Fett har nämligen flera viktiga uppgifter i kroppen. Med fett får vi både viktiga fettsyror och vitaminer. Fettet i kroppen skyddar dina inre organ och gör dessutom att du inte fryser så mycket eftersom fettet också skyddar kroppen mot kyla.

Fett är också bra när vi lagar mat. När vi använder fett i matlagningen, för att steka eller för att göra en sås, förstärker det smaken på maten så det smakar lite mer. Det gäller bara att använda lagom mycket och rätt sort!

Hur mycket fett ska vi äta?
För de flesta av oss är det är lagom att äta ca 60-90 gram fett per dag (lika mycket som 4-6 matskedar). Nu är det många som äter mer än så. Men det finns också de som äter lagom mycket fett, eller för lite. Det är alltså inte alla som behöver minska på fettet. Anledningen till att vi inte bör äta för mycket fett är att det kan leda till övervikt, som i sin tur kan ge andra besvär.

Det finns både bra och dåligt fett
Det är inte bara mängden fett som är viktig. Lika viktigt är att vi äter rätt sorts fett, att vi väljer omättat i stället för mättat fett. Mättat fett höjer nämligen blodets kolesterolvärde, vilket ökar risken för hjärt-kärlsjukdom. Omättat fett däremot, som kan vara enkelomättat eller fleromättat, kan sänka blodets kolesterolvärde. Därför är det viktigt att minska på mättat fett och delvis ersätta det med omättat fett. Det är alltså viktigt att veta vilka livsmedel som innehåller vilket fett.

Mättat fett - finns mest i animaliska livsmedel. Mest mättat fett får vi från feta mjölkprodukter som grädde, creme fraiche och ost, samt från feta charkuterier.

Omättat fett - finns framför allt i vegetabiliska livsmedel. Bra källor är oljor, flytande och mjuka margariner tillverkade av vegetabiliska oljor, samt nötter, mandlar och fet fisk.

Det kan vara svårt att hålla reda på vilka matfetter som innehåller mättat och vilka som innehåller omättat fett. Men, ett enkelt sätt är att känna på konsistensen. Ju mjukare matfettet är i kylskåpet, desto mer omättat fett innehåller det.

Lär dig skilja på synligt och osynligt fett
Av allt fett vi får i oss under en dag är två tredjedelar så kallat "osynligt" fett. Det är fett i maten som vi inte ser med blotta ögat. Visste du t ex att en liten burk crème fraiche innehåller lika mycket fett som 85 g smör? Eller att 1 dl vispgrädde innehåller lika mycket som 50 gram smör? Ost innehåller också osynligt fett. 3 skivor ost med 28% fetthalt innehåller lite mer än ett portionspaket med 10 gram smör. Andra livsmedel med mycket osynligt fett är feta charkuterier, friterad mat samt choklad och många bakverk.

Till synligt fett räknas dels den fettkant vi kan se på vissa styckningsdelar av kött, men även matfett som smör, margarin och olja som vi använder till smörgås och matlagning. Detta fett kan vara lättare att minska på, eftersom vi kan se det, men det är inte så klokt att utesluta det helt. Trots allt kommer den största delen fett som vi äter från det osynliga fettet.

Att äta hälsosamt innebär inte att du måste avstå från allt som smakar gott. Men om du lär dig lite mer om olika sorters fett och var det kan finnas, så blir det lättare att äta rätt utan att tänka så mycket på det.

Fettbehov del 1
Fettbehov del 2
Fettbehov del 3



-   Källa: PrimaVi Datum: 00-06-19

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

traffic realys

garcinia cambogia