Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Själ & Psyke

Stress: praktiska tips
Praktiska tips mot vardagsstress

Här kommer några praktiska tips för dig stressar mycket i vardagen!

Det kan verka dumt att råda folk att motionera när de ändå har så mycket att göra. "Åh, nej! Inte en sak till" verkar de flesta tänka. Men att ta ut din friskvårdstimme är faktiskt det bästa du kan göra om du vill stressa ned. Många företag ger alla anställda rätt till en timme/vecka för motion. Använd den! Ta inte ut den genom att gå hem tidigare utan lägg den i anslutning till lunchen. Samla ihop några på jobbet och spela ett bollspel ihop eller gå ut och promenera. På vintern kan det ersättas med simning eller ett Friskis & svettis-pass.

Det är lätt att fortsätta i samma höga tempo hemma som man hade på jobbet. Särskilt gäller detta kvinnor som fortfarande tar största ansvaret för hushållsarbetet. Bestäm därför en dag i veckan när du inte bokar in några "måsten" efter jobbet. Inte handla, inte städa, inte diska. Unna er färdigköpt mat (fixa det dagen innan) eller ett restaurangbesök. Eller bestäm med en kompis och gör något roligt ihop en speciell dag i veckan. Lever du i ett förhållande kan man ha varsin dag som man bara får vila direkt efter jobbet. Det kan vara svårt i början men lär dig att slappna av. Ryck inte in och gör bara lite, utan ägna dig helt åt något annat: En bra deckare eller titta på en film. Lägg dig i ett bad och ta med telefonen in i badrummet. Ring runt till alla vänner och prata!

Gör en matlista! Vardagsmaten kan få vem som helst stressad. VAD ska man äta? Sätt dig ned och gör en lista för en månad framåt. Glöm inte något grönt till varje måltid. Kolla eventuellt med ungarnas skollunchlista så att det inte blir samma. Storhandla. När du sedan lagar mat så laga två omgångar av samma rätt. Typ köttfärssås, fisk i ugn eller risotto. Frys in den ena. Nästa gång det är dags för samma rätt får du lite ledigt från middagsbestyren utan att få så mycket extra jobb. Dessutom slipper du tänka på middagsmat varje dag.

Duka på kvällen. Efter middagen hemma dukar vi ju oftast av, sätter på diskmaskinen och pysslar i köket en stund. När du ändå håller på så passa på att duka till frukosten. Glöm inte skedar till marmelad, att ställa fram flingor etc. Ordna sedan plats för en bricka i kylskåpet. På den ställer du alla saker som du och din eventuella familj äter till frukost. Ladda kaffebryggare och /eller vattenkokare. När du vaknar på morgonen är det bara att sätta sig vid dukat bord. Dessutom är det enkelt att duka av. Brickan åker ju bara tillbaka in i kylskåpet!

Tillsammans är vi starka! Det är oftast lättare och roligare att göra saker ihop. Byt därför tjänster med dina kompisar. Många saker bli enklare och roligare på det sättet och vi blir av med en massa vardagsstress. Har du en trädgård som behöver skötas så ring ihop ett gäng och fixa tillsammans. Gör en lista på alla grejer som ska göras. Bjud på soppa och öl som tack. Gå sedan laget runt. Alla behöver hjälp med något: storstädning, ommålning, skörda grönsaker, sätta upp hyllor. Ett förslag är att låta två personer gå igenom alla telefonbolagserbjudanden och kolla vilket som är billigast. Låt dem beställa efter papper för uppsägning och tecknande av kontrakt. Erbjud dig att sitta barnvakt i gengäld. Eller att tvätta bilen.


-   Källa: PrimaVi Datum: 03-09-30

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan