Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 PrimaVi
Köpa längdskidor
2009-12-22 Av Elisabeth Tollemark
Att åka längdskidor är riktigt bra träning. I stort sett all kroppens muskulatur involveras vilket ger dig en hög förbränning och förbättrad kondition. Det finns en hel del att tänka på när du ska köpa längdskidor. Du behöver skidor, bindningar, pjäxor och eventuellt valla.

Dina skidor bör vara individuellt anpassade utifrån dig och dina förutsättningar. Det är viktigt att du inhandlar dina skidor hos någon som är kunnig inom området. Allt för att du ska få en så bra upplevelse som möjligt i din träning.
Din vikt, din längd och din "nivå", van eller ovan skidåkare, spelar in i valet av skidor. På skidans mitt har du "spannet". Det är viktigt för att du ska få bra fäste under din åkning. Även glidet i skidspåren påverkas av spannet. Det är din kroppsvikt som avgör liksom din teknik och skidvana. För om du inte har en teknik där du orkar trycka ner i frånskjutet kommer du att få dåligt fäste.
En skida kan ha lite olika form. Som nybörjare brukar man börja med en skida som har en s k midja. Det beror på hur den beter sig i spåret. Skulle också rekommendera en skida som klarar alla åkstilar, även om det finns både klassiska skidor och skateskidor. Längden på dina skidor ska vara ca 20-30 längre än vad du själv är.
Till skidorna behöver du ett par bindningar. Det finns olika typer av bidningar och det krävs att du har ett par pjäxor/skidskor och bindningar som hör ihop. Oftast köper man bindning och skor i ett paket. Du ska givetvis pröva dina skidskor ordentligt. De ska sitta bra på foten, och ge ett bra stöd under hälen. Välj en sko som är lätt och fast.
Nu till stavarna. De ska vara ca 20-35 cm kortare än vad du själv är. För korta stavar ger dig en hukande och alltför framåtlutande åkstil vilket brukar resultera i ryggont och axelont.
För långa stavar är inte heller bra för en motionsåkare. Dessa kräver god teknik och styrka. De längre stavarna brukar man se hos de som åker skateåkning. Vissa stavar har ett "handtag" för handen där du kan dra åt ett kardborrband för att få staven att sitta bra. Kolla både längd på staven och hur den känns i handen.
Det finns både vallningsfria skidor och skidor som behöver vallas. Lyssna med personalen som hjälper dig utifrån vilka behov du har. Att köpa skidor som behöver vallas ger oftast möjlighet till något "bättre" skidåkning. Det är en hel vetenskap att lära sig valla skidor. Att hämta information på nätet är utmärkt. En valla-leverantör har tagit fram en "tejp" att fästa under fästet på skidorna. Väldigt enkelt. Om du inhandlar dina skidor i en butik som kan skidor brukar de erbjuda hjälp med att preparera dina skidor mot ersättning.

Njut av vinterspåren.


   Datum: 09-12-22

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan