Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
- Antibantning del 1
- Antibantning del 2
- Antibantning del 3
- Antibantning del 4
- Bantningsmedel
- Du kan bli frisk!
- Fetma
- Matmissbruk
- Skatt
- Stillasittande liv
- Undervikt
- Uppkomsten av fetma
- Varför man blir fet
- Vatten mot hunger
- Vi blir fetare
- Viktminskning
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Bantning & Vikt

Antibantning del 3
Fasta och viktnedgång

Så här i adventstider kan tanken leda till det här med fasta. Snabbt och enkelt går man ner i vikt. Eller? Hur är det egentligen?

Fråga: Jag funderar allvarligt på att fasta genom att dricka juicer (mest vatten). Mitt mål är att gå ned i vikt. Jag vill minska min mages omfång och aldrig överäta mera. Dessutom vill jag vill göra detta för att rensa kroppen från gifter.

Svar:
Dietist Bims råd lyder:
* Sätt realistiska mål
* Ta en dag i taget
* Ät vanlig mat
* Hoppa aldrig över måltider

Vissa personer säger att de mår bra av att fasta. De känner sig lätta och glada och tar itu med livet på ett helt annat sätt när de börjar äta igen. Jag kan inte ifrågasätta huruvida känslan är sann. Många gånger har fenomenet psykologisk effekt, tror jag, och fasta kanske fyller en funktion för någon.

Inga bestående resultat
Du kommer inte att nå några bestående förändringar i ditt ätbeteende genom att fasta dock, hävdar jag. Den mest effektiva metoden att förhindra överätning är att regelbundet äta vanlig mat och aldrig hoppa över måltider.

Gifter i kroppen
Fasta är inte att rekommendera, av flera anledningar. Till att börja med, är det en myt att fasta innebär en rening av kroppen. Eventuella gifter som vi äter och som vi inte kan göra oss av med sitter "säkert" i lever och kroppsfett. Vid en fasta frisätts fett för att tillgodose kroppens energibehov. De eventuella gifterna sätts då i rörelse och kan i värsta fall orsaka skada i kroppen.

Så, istället för att bränna fett i sakta mak sätter fasta en press och stress på kroppens alla olika system.

Snabb viktnedgång

Snabb viktnedgång vid fasta beror till stor del på förlust av vätska. Kroppen är beroende av en ständig tillförsel av glukos, socker, i blodet som bränsle. Hjärnans enda tänkbara typ av bränsle är just glukos. Efter en tids fasta är blodglukosen förbrukad och kroppen går då över att använda kolhydrater lagrade som glykogen, för att fungera. Glykogen finns i viss mängd i lever och muskler. Dessa mängder är dock begränsade och räcker inte speciellt länge.

Till skillnad från de flesta celler i kroppen kan hjärnan inte använda fettsyror som bränsle. Hjärnan behöver glukos. Lever och muskelceller bryts också till viss del ned då vissa aminosyror fattas under fasta. Det här är onödigt slöseri med kroppens proteiner. Den ökande nedbrytningen av proteiner ökar mängden kväve som utsöndras. För att njurarna ska klara av det hela gör kroppen sig av med vätska. Här ser du alltså en viktnedgång. Vätskan återmobiliseras dock så fort du börjar äta vanligt igen.

Ketonkroppar
Bara ungefär fem procent av kroppsfettet kan omvandlas till glukos. Att använda fett som substrat för att göra glukos leder då till att kroppen överöses med fria fettsyror (de 95% som inte kan användas). Efter några dagars fasta går kroppen över till att bilda ketonkroppar av fettsyror och aminosyror. Ketonkroppar är ett alternativ till glukos som bränsle för kroppen.

Under en längre tids fasta kan kroppen inte utnyttja alla ketonkroppar som bildas av levern. Dessa lagras då i blodet. Ketonkroppar är starka organiska syror som kan leda till en så kallad acidos, (surt ph-värde i blodet), som i förlängningen kan störa många funktioner i kroppen. Aceton bildas och detta visas bland annat i att andedräkten får en speciell lukt.

Som du kan läsa här, skapar ingen av dessa förändringar, någon rensning av kroppen. Dessutom löser inte fastan ditt grundproblem, det vill säga att du överäter ibland.

Ät vanlig mat istället för att fasta
Så, istället för att fasta föreslår jag att du äter regelbundet. Ät vanlig mat. Låt varje dag innehålla frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål. Ta en promenad varje dag som en hjälp till självhjälp. Under den kan du inhämta nya idéer och friska tankar om hur du ska fortsätta lära dig nya goda vanor när det gäller mat och motion.

Lycka till
önskar Dietist

Antibantning del 1
Antibantning del 2
Antibantning del 3
Antibantning del 4

Bim Åkers   Källa: PrimaVi

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan