Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
- Antibantning del 1
- Antibantning del 2
- Antibantning del 3
- Antibantning del 4
- Bantningsmedel
- Du kan bli frisk!
- Fetma
- Matmissbruk
- Skatt
- Stillasittande liv
- Undervikt
- Uppkomsten av fetma
- Varför man blir fet
- Vatten mot hunger
- Vi blir fetare
- Viktminskning
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Bantning & Vikt

Antibantning del 2
Undvik jojobantning

Gå ned 5 kg och gå upp 8.
Gå ned 10 kg och gå upp 12.
Gå ned 20 kg och gå upp 25.
Låter det bekant?
I så fall är du förmodligen en jojobantare.

* Sätt realistiska mål
* Ta en dag i taget
* Ät vanlig mat
* Hoppa aldrig över måltider


Du vet kanske inte att en effekt av jojobantning är att ämnesomsättningen förändras. Du är förmodligen allt för medveten om känslan av hopplöshet följd av sämre självkänsla efter varje misslyckat försök till viktnedgång.

Utmaning att hålla vikten
Att gå ned i vikt är bara halva jobbet. Den stora utmaningen är att gå ned i vikt och sedan hålla vikten och undvika jojobantning. Nyckeln till en lyckad viktnedgång ligger i att du förbereder dig psykologiskt innan du ens börjar förändra dina vanor. För att framgångsrikt gå ned i vikt och sedan hålla vikten är det nödvändigt att du spenderar lite tid och planerar för ditt nya liv.

Byta vanor
Första frågan du bör ställa dig själv innan du startar är huruvida du är motiverad att byta dina dåliga matvanor mot nya bättre. Om du svarar ja på den frågan har du förutsättningar att även hålla den nyvunna vikten resten av livet. Om du däremot svarar nej, eller är osäker, riskerar du att åter bli en jojobantare. En som går ner några kilon för att snart åter lägga på sig några kilon extra.

Avstå från dieter
Om du ej har förmågan att ändra dina mat- och motionsvanor finns faktiskt även ett tredje alternativ. Avstå från dieter och viktminskningsprogram helt och hållet tills du är redo att göra nödvändiga förändringar. Istället för att gå på diet kan du bestämma dig för att förändra en enda dålig vana till någon bättre vana. Du startar på så sätt, sakta och säkert, ditt förberedningsarbete inför den livslånga förändringen.

Ha tålamod
Kom ihåg att gamla vanor sitter som cementerade. Ha tålamod med dig själv och minns att förändringar av vanor till livslånga förbättringar är en process. Det är helt i sin ordning om du inte är redo att ändra hela ditt liv på en gång. Genom att vara ärlig mot dig själv och acceptera att förändring tar tid kan du hoppa av jojobantningens berg- och dalbana. Du kan starta ditt nya liv ett steg i taget.

Lycka till!
Dietist

Antibantning del 1
Antibantning del 2
Antibantning del 3
Antibantning del 4

Bim Åkers   Källa: PrimaVi Datum: 03-10-08

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan