• Kategorier Kategorier

• Recent Articles Recent Articles

• Äta eller inte äta

Äta eller inte äta

Studier har visat

Hela tiden får vi motstridiga budskap i våra tidningar, på radio och tv när det gäller vad vi bör äta. Ena dagen ska vi äta morötterna kokta, nästa dag ska vi äta broccolin rå. Ena dagen är det fettet som är boven till vår övervikt, nästa dag är det kolhydraterna. Vad ska vi äta egentligen kan man fråga sig.

Många gånger när ett nytt bud kommer i mat/hälsaväg annonseras att beskedet är resultat av en studie.
    - Studier har visat, hör vi i tid och otid.
    Jag tycker det är lika lustigt varje gång jag hör detta uttalande. Vad innebär det? Ofta får vi ingen vidare information utom just att en studie har kommit fram till det ena eller det andra.

En studie räcker inte
    Många revolutionerande påståenden rörande mat och hälsa härrör sig från en studie. Man kanske säger att 50 % av deltagarna reagerade si eller så och vi tänker att det låter övertygande. Tittar man närmare på hur studien är upplagd kanske det framgår att antalet personer som deltagit i studien varit minimalt. Att studien kanske bara innehöll åtta försökspersoner får oss ganska snart att förstå att vi egentligen inte kan dra några slutsatser alls av dessa resultat. Ibland presenteras studieresultat som sanningar och studien till och med är gjord på möss.

Bestämt vad man vill få fram
    Ibland är det så att man först bestämmer sig för vilka resultat man vill ha, sedan går man ut och gör studien och får de resultaten. Är jag riktigt krass vill jag påstå att man kan få fram vilka resultat som helst i en studie. Framförallt om vi uttrycker oss med statistik. Någon sa för länge sedan att det finns tre olika sorters lögn, nämligen lögn, förbannad dikt och statistik. Jag är böjd att hålla med.

Onödigt med studier
    När jag började utbilda mig till dietist tyckte jag att det var obegripligt varför man gjorde så många studier med i princip samma upplägg. Idag förstår jag varför man gör så. Tanken är att tillräckligt många studier ska komma till någotsånär likartade resultat för att vi ska kunna säga att vi möjligen, eventuellt är någon slags sanning på spåret, kanske.

Alla är vi olika
    Fortfarande är det så att det som studien kommer fram till kanske inte passar mig. Jag kan fungera annorlunda och kan inte alltid förlita mig till studieresultaten. Det är dessutom alltid vanskligt att göra studier. Det finns ofta fler saker som påverkar studieresultatet än vad vi kan förutse och ta med i beräkningen.

Sunt förnuft
    Många gånger upplever jag att människor i själva verket vet vad som är bra för dem. På något sätt vill jag återinföra det sunda förnuftet. Våga lita på ditt sunda förnuft. Egentligen är det här med mat ganska enkelt. Vi behöver äta vanlig mat, regelbundet varje dag. Det viktigaste att komma ihåg är att aldrig hoppa över måltider och aldrig låta det gå för lång tid mellan att vi äter. Vi behöver fett, proteiner och kolhydrater. Det finns inte en enda förklaring till att vi blir fetare, framförallt är det inte en energigivares skuld. Låt det sunda förnuftet leda dig till att äta varierat. Ibland äter vi morötterna kokta, ibland råa. Broccolin är god såväl rå som kokt.

Bim Åkers