Yersinia enterocolitica
Förekommer bl.a hos grisar, som kan bära bakterien utan att vara sjuka, även hundar och fåglar kan ha bakterien. Sjukdomen är en zoonos, d.v.s en sjukdom som kan överföras mellan djur och människa. Bakterien kan tillväxa redan vid en så låg temperatur som + 4° C, det gör att den kan tillväxa i kylförvarade livsmedel, t. ex vacuumförpackat griskött. Smittan sprids via infekterade livsmedel eller förorenat vatten.
...
Vibrio
Vibrio parahaemolyticus,V. cholerae och V. vulnificus lever nära kusten i varma hav i många delar av världen bl. a i Japan, sydöstra Asien och USA. Under varma somrar förekommer de tillfälligtvis längs Sveriges kuster. Dessa bakterier finns på fiskar, men flertalet av dessa stammar producerar inte toxin.
...
Staphylococcus aureus
Bakterien finns på huden, i näsan och i sår hos människor. De hamnar lätt i mat som har bearbetats med fingrarna. S.aureus bakterier orsakar förgiftning (inte infektion) då vissa stafylokocker växer till sig livsmedel och bildar ett toxin som retar tarmen.
...
Shigella
Förekommer i tarm och avföring hos smittade människor och i förorenat avloppsvatten. Shigellabakterien finns i fyra olika arter. I Sverige var shigellainfektion en vanlig och allvarlig sjukdom under 1700- och 1800- talen. Idag finns sjukdomen framför allt i tredje världen, där den orsakar dödsfall, främst hos barn.
I Sverige rapporteras 400-500 smittofall per år, 90% av dessa har blivit smittade utomlands.
...
Salmonella
Förekommer i tarmen hos en del människor och hos olika djur. I Sverige är färre än 1% av alla djur och livsmedel smittade med salmonella. Flertalet europeiska länder har problem med livsmedel som är förorenade med salmonella, framför allt rå kyckling och ägg. I Sverige händer det att människor blir smittade av sina husdjur, t ex. av ormar,ödlor, sköldpaddor, hund och katt.
...
Norovirus
Förekommer i avföringen hos smittade människor och i förorenat avloppsvatten. I ett gram avföring kan det finnas 10 miljarder virus och vid en kräkning kan 10 miljoner virus spridas. Norovirus är en samling virus med olika namn, bl. a vinterkräksjuka. Viruset kan liksom andra virus överleva men inte växa till utanför den levande organismen. Människan är den enda kända bäraren av viruset.
...
Jag är en kvinna på 63 år. Kom till USA för fem dagar sedan för att hälsa på dottern. Hade haft lite värk i tand 19 ( tredje tanden bakifrån vä sida) under några dagar och på planet tilltog värken...
Tack för tipset Elisabeth. sen frågar han vill du genomföra en Ironman med mig och svaret blir... Visst är det kärlek när sonen blir så hjärteglad. Den är jättefin...!!!
hej
har tidigare i livet alltid haft god aptit o ätit hälsosamt samt tränat en del...har dock alltid upplevt jag haft ett par tre kilo för mkt att bära på
Jag har kommit i kontakt med ett påstående angående frukt, och har nu några frågor relaterade till påståendet ifråga. Enligt uppgifter jag fått så ska fruktos ha mycket lättare än vanligt vitt socker...
Visa inlägg
Jag är en kvinna på 63 år. Kom till USA för fem dagar sedan för att hälsa på dottern. Hade haft lite värk i tand 19 ( tredje tanden bakifrån vä sida) under några dagar och på planet tilltog värken...
Anette 2013-02-03, 15:07