• Ingredienser RSS-flöde

av Publicerad 2007-05-29 08:54

Det finns två olika typer av livsmedelstillsatser; berikningsmedel och teknologiska tillsatser

Livsmedelstillsatser
    Berikningsmedel används för att förbättra livsmedels näringsvärde och på så sätt undvika en del bristsjukdomar. Man tillsätter järn i mjöl, vitaminer i mjöl, margarin, lättmjölksprodukter, barnvälling och jod i hushållssalt.

Teknologiska tillsatser är ämnen som tillsätts för att öka hållbarheten eller för påverka konsistens, färg eller smak.
    ...
    av Publicerad 2007-03-01 08:33

Märkningsreglerna hjälper oss konsumenter att få den information vi kan behöva om en produkt. Vi kan inte alltid få svar på alla frågor, men ingrediensförteckningen och den frivilliga näringsdeklarationen kan vara till stor hjälp för många.
    ...

Godis 

av Publicerad 2003-10-14 08:28
    Förhandsvisning av artikel

Mumsa på sega råttor eller knapra på bananchips?

Ta reda på vad som finns i godiset genom att läsa ingrediensförteckningen. Ät också med måtta. Godis är koncentrerad näring som innehåller gott om kalorier.

Sega råttor, salta bomber, djungelvrål, geléhallon... Det finns mycket som frestar i lösgodisdisken när godisbegäret sätter in. Men vad är det egentligen i godiset? En snabb titt på ingrediensförteckningen visar att det finns gott om socker, färgämnen och aromämnen. Dessutom innehåller vingummi, sega råttor och annat "segt" godis oftast gelatin, framställt av svinsvål - ingenting för dig som undviker att äta kött.

...
    av Publicerad 2000-11-05 08:45

Sötningsmedel kan innehålla gott om kalorier

Sötningsmedel kan vara naturliga eller syntetiska. Vissa är ifrågasatta men ändå godkända inom vissa gränser. Många sötningsmedel innehåller inga kalorier alls medan andra ger nästan lika mycket energi som vanligt socker. Läs på förpackningen - alla ska vara klart och tydligt deklarerade.
    ...
    av Publicerad 2000-02-25 08:39

Vad har korven under skinnet - egentligen ?

Pressmeddelande från Svensk Köttinformation
    00-02-25

Har ni hört uttrycket att utländska korvar innehåller mer kött än svenska? Här är förklaringen. Vi deklarerar köttinnehållet i korven på olika sätt. Detta missgynnar svenska korvar och gör utländska korvar bättre än vad de är. Nu finns det EG- direktiv på att det skall vara så. Till konsumentens och de svenska korvtillverkarnas nackdel.
    ...

• Senaste inlägg i forum

Anette

Visa inlägg

Jag är en kvinna på 63 år. Kom till USA för fem dagar sedan för att hälsa på dottern. Hade haft lite värk i tand 19 ( tredje tanden bakifrån vä sida) under några dagar och på planet tilltog värken...

Anette 2013-02-03, 15:07 Gå till det senaste inlägget
    jhonsmith

Visa inlägg

Tack för tipset Elisabeth. sen frågar han vill du genomföra en Ironman med mig och svaret blir... Visst är det kärlek när sonen blir så hjärteglad. Den är jättefin...!!!

;):p:p;)

jhonsmith 2013-01-07, 10:21 Gå till det senaste inlägget
    lejo

Visa inlägg

hej
    har tidigare i livet alltid haft god aptit o ätit hälsosamt samt tränat en del...har dock alltid upplevt jag haft ett par tre kilo för mkt att bära på

Nu efter att ha varit sjuk i fyra år pga...

lejo 2012-10-27, 05:03 Gå till det senaste inlägget
    Spiff

Visa inlägg

Jag har kommit i kontakt med ett påstående angående frukt, och har nu några frågor relaterade till påståendet ifråga. Enligt uppgifter jag fått så ska fruktos ha mycket lättare än vanligt vitt socker...

Spiff 2012-06-02, 16:26 Gå till det senaste inlägget