Visa RSS-flöde

Att äta rätt och träna bra i utlandet.

Målsättning

Betygsätt det här inlägget
Jag bor som sagt i Schweiz för tillfället. Här kommer jag stanna tills slutet av juni, dvs fem månader till. Har varit här i en månad snart.

För några år sedan spelade jag fotboll tre gånger i veckan och red en gång i veckan. Då var jag väldigt bra tränad och kände mig bekväm i min kropp. Jag trivdes väldigt bra med hur jag såg ut.

Sen slutade jag rida för att det tog lite för mycket tid. Efter det kom knäskada och jag slutade spela fortboll. Tränade fortfarande en del, men inte på långa vägar lika mycket och jag började långsamt gå upp i vikt och förlora min kondition och min vältränade kropp.

Här vill jag tillägga att jag inte på långa vägar anser mig själv vara tjock, jag har däremot "been blessed" med bra gener och jag känner bara att det handlar om trivsel, om att kunna ha favoritjeansen igen.

I alla fall så har jag nu bestämt mig för att gå ner de här sju kilona. Jag började den 13 januari och har som målsättning att ha gått ner till min målvikt senast samma dag som jag åker hem till Sverige igen (vilket just nu ser ut som den 30 juni). Detta innebär att jag - från när jag startade - hade 24 veckor på mig. Det blir ungefär 0.3 kg per vecka. Det är ingenting. Jag väger mig varannan vecka för att se att jag ligger rätt till och jag har tre delmål; xx,9-xx,9-xx,9. Anledningen till att det är ,9 och inte 0 är att jag av mamma har fått inställningen att man ska fira att man ligger under något, inte på det

I alla fall så har det nu gått tre veckor sen jag började och nästa vecka är det viktvecka. Förra veckan låg jag på exakt det jag skulle.

Nu kan det verka som om det här bara handlar om vikt, men så är det inte. Jag gör det här för att jag vill ha tillbaka min vältränade kropp. Om jag känner mig lika vältränad som då och väger något kg mer kommer jag absolut inte må dåligt över det. Min grundinställning är att jag gör det här för att jag vill få tillbaka min styrka och kondition, viktminskningen är bara en lyckosam biprodukt.

Jag har lagt upp ett träningsschema för mig själv som gällt hittils, men som kommer ändras om jag blir gymmedlem. Det går - just nu då - ut på att jag kör core, hoppar hopprep, joggar eller kör ministyrka några dagar i veckan i 30 minuter. Jag vill ha en mix mellan styrka och kondition och core är enkelt och bra. Har en cd som jag kör till. Hopprep/jogging är bra för konditionen, fast det blir mer hopprep än jogging för jag tycker det är så otroligt tråkigt att gå ut och springa. Jag kan gå i timmar, men att springa i tio minuter är en pina. Det är något jag försöker ändra hos mig själv, men det går väldigt segt. Väldigt

Matvis så äter jag ganska bra. Tre mål mat om dagen och ett alternativt två mellanmål i form av frukt eller någon enstaka gång en riskaka. Grönsaker till varje måltid (frukost också) och dricker mina 8-10 glas vatten om dagen (om inte mer). Det är lite svårt dock eftersom jag inte har speciellt mycket makt i vad vi äter. Vill jag ha någon speciell grönsak eller frukt, knäckebröd eller mjukost och liknande kan jag säga till om det och få det, men med råvaror som pasta och kött och liknande har jag inte mycket att säga till om. Mamman lägger upp ett matschema varje vecka och så inhandlas maten efter det. Men jag gör mitt bästa och tycker att jag klarar mig ganska bra. Alla faller vi för en frestelse from time to time

Uppdaterad 2009-02-04 klockan 20:48 av tgt

Kategorier
Träningsdagbok , ‎ Kostdagbok

Kommentarer

1. Jan Es avatar
    Kul att du skriver !

Ska bli roligt att följa din blogg.

/Janne
  2. Tränare Elisabeths avatar
    Hej. Det är inte lätt att alltid hålla de vanor man önskar när man är inneboende i en familj man inte känner fullt ut. Jag kommer ihåg när jag pluggade i USA och bodde i min amerikanska familj. Den första frukosten bestod av toasts som när jag lyfte dem droppade av smör. Något som jag var helt ovan vid som ätit limpa utan smör och med prickig korv hela min uppväxt. Det ser ut som om du har hög motivation och att dina "mål" känns genomtänkta och kloka. Varm kram
  3. tgts avatar
    Nej, det är inte alltid lätt, men familjen här har i alla fall en bra vana i att servera grönsaker till alla måltider, så halva tallriken är alltid grönt (rött,oranget, vitt och alla andra grönsaksfärger)
  4. Friida:)s avatar
    Hej!!! Det var kul att läsa din blogg Även om förstod jag inte mycket, bara några saker...
    Nästa gång måste jag ta en ordbok Men just nu är jag trött och måste lägga mig...zzzzz...zzzz...