Inga Harman…
av
2009-07-24 klockan 15:06 (8020 Visningar)
Jo, jag vet att det sparas överallt i Sverige och att vården inte kan undantas dessa sparkrav (trots att den ständigt ligger under sparkrav tycker jag… ) Och jo, jag vet att man måste ha en budget i balans och en ekonomi som går ihop, jag vet, jag vet, jag vet!!! Men jag vet något annat också och det är att varenda krona som sparas kommer kosta stat och samhälle dubbelt upp om man fortsätter på det här sättet, vi kommer få kostnader för fler sjukskrivna, fler arbetslösa, fler som går in i väggen, fler som får socialbidrag, fler som håller sig undan vårdapparaten för att de är rädda för att inte få det de vill och har rätt att få och fler som kommer att anmäla att vården är undermålig. Det kommer göras flera misstag och ske flera avvikelser på grund av för låg personaltäthet och för lite resurser.
När man som prsonal inför sin chef hävdar att vi behöver något som känns absolut nödvändigt för att bedriva vård och bemöts med kalla handen för att budgeten måste vara i balans tycker jag att det är dags att lägga ner vården istället. Vi behöver inte bara en balanserad ekonomi utan balanserade arbetstagare och patienter också… Just nu har vi bara "Inga Harman" som arbetar här känns det som, ”hon” fyller upp varenda tjänst som är vakant eller som skulle behöva sättas till…
Politikerna är jag inte längre less på, det var länge sedan jag slutade bli besviken för man blir inte besviken om man inte förväntar sig något. Däremot har jag ändå haft tron att någon chef; kanske enhetschef eller mellanhand skulle våga sätta ner foten och säga ”det räcker nu!” Som skulle våga säga till politikerna att det inte går att spara mer för att bedriva en fungerande verksamhet! Förresten är jag trött på begrepp som ”bedriva en fungerande verksamhet” också… Det går inte spara mer om vi ska ta hand om människor, stödja, hjälpa, trösta, lindra, smärtlindra, motivera mm! För det är det vi ska och vill göra men när timmarna dras in och cheferna räknar kronor istället för livskvalitet är det inte längre det vi gör; då bedriver vi, vad politikerna vill kalla det; en fungerande verksamhet där budgeten är i balans och den som bedriver den är Inga Harman och hennes namnar!

E-posta blogginlägg