Livskunskap
av
2010-11-30 klockan 19:09 (1594 Visningar)
I bilen funkar bara P1. Varför är det så? Anyway. Jag lyssnar på ett program om nydanande skolverksamhet. I den nya läroplanen, i alla fall i vissa skolor, ingår ämnet "Livskunskap". Hey. Shitvabra, tänker jag och funderar i banor som "inte-röka-inte-dricka-inte-stressa-kramas-träna-sova-äta broccoli-läsa-umgås-ta-hänsyn-visa-respekt" osv. Nope. Här ska barnen skriva ned elaka saker om varandra och sen sätta sig mitt emot varandra och säga de där elaka sakerna till varandra. De ska härdas. Lära sig tåla. Förbereda sig för vuxenvärlden. Så här sitter två små töser och den ena säger "Jag tycker du är knäpp. Jag tycker ditt hår är fult. Jag tycker du luktar apa". Flickan som är den som ska utstå börjar gråta och fröken avbryter och säger "Om du ska gråta får du lämna klassrummet"!!!!!!!!!!! Alla handlar helt enligt läroplanen. Nu plockar jag fram ett gammalt uttryck och dammar av det : "Men hallåååååå!!!???".
Hur tänker de? Rektorn var absolut inte insatt i just den här lilla planen i läroplanen men i det stora hela visste han vad det handlade om, för han hade absolut varit med om en liten workshop i ämnet och jag bara frågor var det någon som satt mittemot honom och sa att "Jag tycker du börjar bli tunnhårig. Jag tycker du har för stor kagge. Jag tycker du har brallorna för högt i midjan", eller???
Ska vi börja ta för givet att alla i samhället ska mobbas eller mobba? Är det därför vi ska tränas i detta. För det är liksom nåt som per automatik ingår i begreppet "att vara människa"?. Det är ju precis lika korkat som att knivskära sig i låret för att det inte ska göra så ont ifall jag någon gång råkar knivskära mig i låret. Alltså. Vem tänker åt dem som inte tänker!?
Jag anmäler mig härmed som aspirant till att skriva läroplanen för ämnet Livskunskap. Skolministern?? Någon? Hallå? Jag gör det utan ersättning. Dessutom. Vet ni. Krama era barn! Våra barn!

E-posta blogginlägg