Lär kroppen vilka krav du ställer!!
av
2011-05-09 klockan 21:21 (1633 Visningar)
Jag kommunicerar med stor uppmärksamhet med kroppen nu. Jag talar om för den hur mycket den ska palla. Och jag tjatar. Det är det repetitiva som betalar sig. Genom att vara i rörelse/träna säger jag till kroppen att det är de här kraver jag kommer ställa på dig framöver. Sitter jag på arslet hela dagarna så är det vad kroppen tror den ska leva upp till. Det är därför det är så otroligt viktigt att röra på sig, regelbundet. Varje dag. Jag har börjat springa. Jag springer en kvart. Kroppen fattar. OK, dags att börja springa igen. Fixar jag det här? Jag lyssnar tillbaka. Det funkar. Jag springer nästa dag. 30 min. Kroppen svarar. Nästa dag bassängspring. Sen skogen. 55 min. Delvis av misstag, planen var 30. (Eller vem lurar jag nu). Kroppen svarar med matthet bakom knäet. Jag bestämmer mig för att ta en ordentlig lyssning. Yoga är för mig som en kroppslig kurator. Jag är inte den som yogar för att hitta mitt inre öga, eller nåt annat suspekt, jag yogar för att känna var jag har mina kroppsliga defekter samt öka min rörlighet och stabilitet. Svaren kommer som ett brev på posten. Tajt där, ont där, pirrar där, sticker där, drar där. Check, check, check! Åtgärd.
Under 2010 hade jag en tjänst med mycket stillasittande. Det var väldigt lätt för min kropp att anpassa sig till det. Det är lite lättare än att anpassa sig till inaktivitet än aktivitet. Muskler och kondition tappar man betydligt enklare i förhållande till hur svårt det är att tappa kroppsfett och bygga upp sin styrka och kondition igen. Det kräver. Kroppen är en fantastisk apparat. Jag har genom livet haft en obalans i kommunicerandet. Kroppen har mer anpassat sig till mina krav än vad jag har lyssnat tillbaka. Trots att jag hört! Då har den givetvis fått höja rösten i form av skada. (Till kroppens försvar , och mitt, ska nämnas att många av mina skador har kommit sig genom "trauman" och vidlyftigt leverne/våghalsighet). Jag har haft min tuffa träningsår. Jag kommer ha fortsatta träningsår, men minus"tuffa". Stark har fått en annan innebörd, uthållig likaså. Stark är en känsla. Min egen. Jag vet exakt vilka parametrar som ingår och hur den känslan är. Ingen känner min kropp som jag. Allt det här kommunicerandet genom åren och gränstestandet. Men min känsla av stark vill jag vila i. Trots att jag vet att den kräver en massa underhåll. Idag stod det lätt löpning på schemat och spinning55 minuter. Att då veta att jag både kan, vill och pallar ta ett 75min spinningvick timmen innan 55-min det är den vetskapen jag vill ha. Högt till taket.
Så det är vad jag kommunicerat med kroppen idag! Palla det kroppen. För det kan komma en repris i morgon.
Jag älskar människor som pushar ramarna så de ryker och tänker på Marshall Ulrich som sprang 10 mil each and every day, oavsett väder, vind, smärtor och ev hjärnverksamhet med start i San Fransisco, för att senare kliva upp på stadshustrappan i New York, 52 dagar senare. Snacka om att vara tydlig i sitt kommunicerande med kroppen!!
PS till detta mitt inlägg som jag saxat från min andra blogg "Kropp och Fred" vill jag tillägga att j ag vet att alla människor inte är hela eller friska till att röra sig precis som de må önska. Men det här är mitt sätt att känna lycka. Idag!

.
E-posta blogginlägg