-
Salladsbord?
Hur kan ett salladsbord se ut där du går på restaurang och äter lunch? (Jag menar förstås vad som brukar stå på salladsbordet, i form av grönsaker osv.
Brukar du ta något därifrån? I så fall, vad brukar du välja?
Undrar Dietist Bim
-
Svara dietisten
Hej Bim!
Trodde att det var du som skulle svara på frågor
Brukar alltid ta riven ett stort lass riven morot, oliver och gurka från salladsbordet.
Om det gäller en lunch så tycker jag att salladerna har blivit bättre i alla fall i förorten där jag jobbar. Tidigare var det mest blöt pizzasallad och vitt bröd som var tillbehör men nu finns det i allmänhet lite mer att välja på.
Om du skulle få bestämma, vad skulle då stå på salladsbordet?
/Janne
-
Salladsbord
Min uppfattning är att dagens salladsbord innehåller mycket av sådant som inte är sallad.... Jag tror att vi som tar från salladsbordet tror att vi då tar sallad. Sallad är det samma som grönsaker tror jag... Alltså, vi fyller tallriken med grönsaker från salladsbordet och så gör vi enligt rekommendationerna. Eller? Ja det är frågan. Ska blogga lite om det senare. Ha det gott hälsar Dietist Bim
-
salladsbord
min generella uppfattning är att vissa är bättre än andra
i de flesta fall är det fråga om tråkig isbergssallad, gurka, tomat och rivna morötter samt kanske nån rhode island dressing
men sen finns de som har annat som t ex bönor av olika slag, mixad sallad (med lollo rosso och frissé t ex), lök, dressingar av olika slag och vinegrett, oliver, annanas, majs, mixar av grönsaker och nå kladd (typ dressing)
min favoritlunchkrog har ett salladsbord gott nog att duga som lunch helt och hållet, medan det finns andra som man tyvärr inte ens går till salladsbordet hos
jag tror att vi alla är dåliga på att äta sallad till lunchen, det har ju blivit så popis med alla dessa köpsallader och hälsotallrikar att när man äter en vanlig lunch så vill man helt enkelt inte ha sallad till
-
Tips om näringstabell
Vi har gjort en liten näringtabell på Primavi.
Den länkar i sin tur till våra artiklar om bland annat näringsämnen och grönsaker.
http://www.primavi.se/naringstabeller/naringstabell.htm
Visst har det gått mode i sallad som snabblunch från butiker.
Men hur nyttiga är dom egentligen ?
Skulle vara kul att sätta ihop den optimala salladen som både mättar och ger bra näring.
Senast redigerad av Jan E den 2009-02-06 klockan 10:33.
-
Fruktsallad
Jag såg ett program för några år sedan där en flicka i USA inte visste vad "fruit salad" var när det stod på menyn. Hon trodde det var en typ av salladsblad......
PT Bloggen
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
Forumets regler