+ Svara på ämne
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: värme o höjd

Reg.datum
    Feb 2009
    Ålder
    43
    Blogginlägg
    14

Standard värme o höjd

yttre påverkan som värme, hög höjd osv hur påverkar det egentligen den normala träningen?
    jag tänker närmast på min egen träning som känns ovanligt tröttsam och seg. jag har inte samma explosivitet i träningen eller samma tempo som jag hade i sverige nu när jag tränar.
    jag får oftare "svindelkänningar" och näst intill andnöd. jag har (o)medvetet ökat tiden mellan mina repetitioner för att kroppen ska hinna ner i puls och orken ska återkomma.

kan detta bero på värmen? den högre höjden (nästan 2000m öh)? eller är det något annat? jag sover t ex mkt mer nu än jag gjorde hemma och jag tror det har med värmen att göra...

Reg.datum
    Jan 2009
    Ålder
    48
    Blogginlägg
    345

Standard

Hej Robert,

Frågor om höghöjdsträning är inte så vanligt att jag får. Jag har säkert en del kunskapsluckor i ämnet men här kommer det jag kan svara på. Jag svarar dig för jag förstår att det är mer en "generell" fråga och inte att jag behöver berätta för dig i detalj vad som sker i kroppen, i syfte att du ska hamna på prispallen i ett sommar-OS.

Vi reagerar alla olika på hög höjd. Vissa tål höjden bättre än andra. Din maximala syreupptagningsförmåga minskar ju högre upp du kommer. Vilket alltså försämrar din uthållighet. Den höjd du befinner dig på är en höjd som är ganska vanlig att man bedriver höghöjdtsräning på, även upp emot 1000 meter högre. Kroppen anpassar sig för att kunna hantera det minskade syreinnehållet i luften och det tar ett par veckor. Att helt anpassa sig till de nya förhållandena kan ta flera månader. Således krävs mer tid ju högre upp du tränar. En anledning till att höghöjdsträna är att kroppen ökar sin produktion av röda blodkroppar. (Du kan behöva öka intaget av järnrik kost också). Med en ökad mängd röda blodkroppar i blodbanan så förbättras syresättningen av kroppens vävnader. Den här ökningen går tillbaka efter en ganska kort tid då du kommer tillbaka hem till havsnivå.

Kroppen förbränner mer vid höghöjdsträning, så vill du inte förlora vikt bör du öka intaget av kolhydrater. Även vätskebehovet ökar på hög höjd.

Många elitidrottare brukar hitta ett sätt att bo högt och träna lågt. (Höghöjdshus ex.) För att på så vis öka antalet röda blodkroppar, utan att för den del under den vikiga träningen orka mindre.

Vad gäller värmen så sänks prestationsförmågan om du inte är värmevan, svar ja. Det här systemet kan tränas upp. Så att du börjar svettas fortare och svettas mer, ju mer vältränad du är. (Vilket jag ju brukar säga på spinning-passen när vissa tycker det är jobbigt att svettas mycket. Kan givetvis finnas andra anledningar:-).....). Kroppen har också en förmåga, då den är värmetränad, att inte släppa ifrån sig lika mycket salter. En saltförlust påverkar muskelns arbete negativt och gör dig "svag". Här vill jag också poängtera att just kring uthållighetsträning och intag av salter finns det fortfarande vissa frågetecken. Det är många "sanningar" som flyger runt. Vindarna vänder konstant, så jag känner att det enda toktydliga svar jag kan ge på vad som ska drickas är : vatten, ja! Vad gäller sportdryck och andra drycker får du pröva dig fram, själv göra så mycket efterforskningar du kan och testa dig fram till vad som fungerar bäst för dig.

Även vad gäller värmeträning så har kroppen en stor förmåga att anpassa sig. Vid lopp utomlands brukar man rekommendera att man åker dit ca 10 dagar innan för att värmeträna. Har man inte möjlighet åka iväg kan man värmeträna inomhus med värmefläktar och försöka få till en viss temperatur. Viktigt träna på att dricka. Innan, under och efter träningen.
    Vid vätskebrist höjs temperaturen upp till ganska hög "febertemp" då ju svettning är till för att kyla ned kroppen, du får ökad puls, det här gör att du får ändå svårare att kunna hantera värmen. Börjar du bli yr och "dizzy" är det direkt farligt att fortsätta träningen.

Det är klokt som du gör att förlänga pauserna mellan intervallerna för att hitta ned i puls igen. Om träning "kostar mer" för dig där än här hemma är det naturligt att sova mer. Personligen känner jag att värme gör mig lite dåsig och sömnhungrig. Ofta så är det ju i kombination med semester och att man slappnar av...

Tänker på ett citat av Margaret Thatcher. Hon sa att när hon är "lite hungrig, lite trött, lite frusen" är hon som mest alert! Ligger något i det. Mätt, sömnmättad och solhet, då är man inte alltid på hugget!

Kram från ett vintersverige.
    Senast redigerad av Tränare Elisabeth den 2009-03-03 klockan 21:11.
    PT Bloggen

Reg.datum
    Feb 2009
    Ålder
    43
    Blogginlägg
    14

Thumbs up

tack, det var lite vad jag var ute efter, konfirmation på att jag känner min kropp o dess reaktioner rätt.

här är nu så varmt att det blir till att sitta stilla o svettas men jag känner att jag kommer vara tvungen att träna mindre men fortsatt regelbundet. mindre i den mening att jag kanske har 2-3 vilodagar istället för 1-2 per vecka.

idag blir det nog enbart styrketräning med vikter för jag har verkligen inte orken till ett kardiopass.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg