+ Svara på ämne
Resultat 1 till 1 av 1

Ämne: Ger frukt o grönt leverskador?

1. Standard Frukt i större mängder = ökad risk för fettlever?

Jag har kommit i kontakt med ett påstående angående frukt, och har nu några frågor relaterade till påståendet ifråga. Enligt uppgifter jag fått så ska fruktos ha mycket lättare än vanligt vitt socker att lagras som fett i levern och således orsaka fettlever och i förlängningen även eventuellt skrumplever. Eftersom jag har för avsikt att (åtminstone under en begränsad period) leva av egenhändigt gjorda juicer baserade på färska frukter och grönsaker, är det viktigt för mig att snabbt få svar på denna fråga. Mina juicer kommer inte att innehålla något tillsatt socker, utan enbart och uteslutande färska frukter och grönsaker, som jag kör i en ”centrifug”.
    1. Stämmer detta påstående?
    2. Gäller det i så fall även för grönsaker, eller innehåller dessa så pass låga halter av fruktos att risken är minimal?
    3. Kan man på något sätt kontrollera ifall man redan är i riskzonen för att utveckla fettlever? Har hört att det inte syns eller märks förrän man redan är sjuk. Hur kontrollerar man i så fall detta (på egen hand, eller medicinskt)?
    4. Hur mycket frukt kan man normalt sett äta varje dag, utan att avsevärt öka riskerna för fettlever?
    5. Är svaret på påståendet/frågan kanske beroende av andra faktorer i ens kosthållning? T.ex. att riskerna för fettlever ökar om man äter stora mängder frukt i kombination med något annat, t.ex. mycket mättat fett, vitt socker eller något annat? Men om man lever nästan uteslutande av färska frukter och grönsaker (pressade och opressade), så är riskerna kanske inte lika höga..? Hur ligger det till egentligen?

Mycket tacksam för snabbt och givande svar!
    Senast redigerad av Spiff den 2012-06-02 klockan 16:32.

+ Svara på ämne

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg