Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
 Senaste frågor & svar
Allergi/överkänslighet
Ätstörning
Bantningsmedel/-metoder
Blodfetter/kolesterol
Blodsocker
Blodtryck
Brister
Cancer
Candidas
Diabetes
Dietistutbildning
Fasta
Fett
Fettförbränning
Fibromyalgi
Förstoppning
Fysisk aktivitet
Gå ner i vikt
Gallbesvär
Grönsaker
Hetsätning/kräkning
Hiatusbråck
Hunger
Järn
Kosttillskott
Kroppssammansättning
Livsmedelsråd
Magkatarr
Mag-tarmproblem
Matvanor
Metabola syndromet
Muskler
Näringsberäkning
Njursten
Normalvikt
Normalvikt?
Oregelbundna matvanor
Övervikt
Övrigt
Protein/kolhydrater
Socker/sötningsmedel
Sushi
Trötthet
Undervikt
Uppblåst/ont i magen
Varierad kost
Vätskebalans
Vegetariskt/vegan
Veta mera om näringslära osv
Viktnedgång
Vitaminer/mineraler
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 FrÃ¥ga dietisten » Normalvikt

Hjälp mej med min vikt

Normalvikt?  

Linda 13 Fråga:
Hej, jag är 13 år gammal, och behöver nog gå ner ca 10-15 kg, jag är 1.62 cm lång, och väger 75 kg. Jag väger ju ganska mkt, men är ändå inte jättetjock, utan har mest mkt fett runt höfter, lår och rumpan. Jag är inte ute efter att bli pinnsmal utan är gärna lite mullig, men vet att jag väger för mkt. Jag tränar fotboll/handboll 2 gånger i veckan, och rider en gång, och har börjat springa en gång i veckan, men springer ganska sakta, och inte så långt. Men tkr du jag ska ändra på min träning? Och hur ska jag göra med maten, varje dag äter jag t.ex
frukost: en tallrik gröt och en/två mackor, tee
middag: i skolan
mellanmål:när jag kommer hem fr skolan, t.ex 2 mackor och lite fil, mjölk el tee
kvällsmat: t.ec macka och tee el mjök, eller yougurth och flingor
.......försöker också att dricka mkt vatten, men min kompis sa en gång att vatten binder fett så att det inte är bra att dricka det, stämmer verkligen det? _:O
Jag behöver inte gå ner jättesnabbt, för vet att det inte är bra att göra det, men vill inte helelr att det ska ta förlång tid. Skulle också bli glad om du skrev om det är ngt speciellt som man ska akta säg för me maten, t.ex smör, mjöl, el ngt annat. Hoppas på svar, tacksålänge. /Linda


Bim Åkers Bim Åkers Svar:
Hej Linda,
Du gör helt rätt i att äta en frukost, en middag, mellanmål och kvällsmål. Där är inte mycket att tala om. Egentligen skulle jag i och för sig råda dig att äta en tallrik mat med tallriksmodellens proportioner till kvällsmål också. I skolan har du grönsaker/rotfrukter att välja till maten hoppas jag. Kanske du kan dricka vatten till maten och se till att tugga maten ordentligt, låt måltiden ta tid. Även om jag misstänker att du har det ganska stressigt under maten i skolan?

Nå, vatten behöver vi dricka i lagom mängd. Att vatten binder fett är inget jag hört något om och kan inte få ihop hur det skulle kunna vara riktigt. Vi behöver inte överdriva vattendrickandet dock. Om vi får i oss runt en liter per dag samt äter frukt, bär, grönsaker och rotfrukter i tillräcklig mängd så ska nog det räcka.

Linda, hoppa aldrig över måltider och låt det aldrig gå för lång tid mellan att du äter. Låt munnen vila mellan måltiderna och framförallt, börja ALDRIG banta! Du bör istället se tiden an och hålla vikten. En utebliven viktuppgång är också en framgång. Du växer nämligen fortfarande och det kan mycket väl vara så att du blir något längre och se där, då är vikten helt ok.

Ett mindre lyckat scenario skulle kunna vara att du börjar banta ner dig 10 - 15 kilo. Håller det en kort period, går upp 15 - 20 kg och så ökar du sakta, sakta i vikt under livet. Samtidigt som du i princip inte har ett liv.... bantning är ej att leva! Dessutom, bantning riskerar att vi blir mer eller mindre besatta av vår vikt och vår kropp. Vi kan börja må dåligt och riktar in oss helt på att förändra kroppen när vi egentligen behöver ändra vårt tänkesätt och synsätt.

Börja redan nu som tonåring att träna din självkänsla. Låna boken Självkänsla nu och gör övningarna däri. Läs flera böcker om just självkänsla, den hjälper oss nämligen att våga stå upp för den vi är. Du är en toppentjej som väger 75 kg och ska vara stolt över det. Du har en kropp som vill dig väl och du har hela livet framför dig att göra bra saker både för dig själv och även andra. Börja redan idag att ta hand om dig genom att ge kroppen det kroppen behöver, lagom mycket mat, lagom mycket rörelse och tillräckligt med sömn.

Lycka till i livet önskar Dietist Bim



Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

garcinia cambogia reviews

bad credit loans