Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
- Åderförkalkning
- Allergier
- Ät 5 gånger per dag
- Ät hälsosamt
- Ät mat med järn
- Ät medvetet
- Ät rätt
- Bakterierna
- Bananer som medicin
- Barndiabetiker
- Benskörhet
- BMI Body Mass Index
- Broccoli
- Choklad?
- De fyra smakerna
- Det viktigaste först
- Diabetes typ 2
- Ekologisk mat
- Frukt och hälsa
- Fullkornsprodukter
- Högt blodtryck - del 1
- Högt blodtryck - del 2
- Högt blodtryck - del 3
- Högt blodtryck - del 4
- Högt blodtryck - del 5
- Julbord: gott, nyttigt
- Kostfibrer ger bättre blodsockerkontroll
- Kött och näring
- Kycklingsoppa
- Läs utan att döma
- Läs utan att döma - brev från en ung tjej
- Lögn, förbannad dikt och statistik
- Måltidsordning
- När ska vi äta?
- Nyckelhålet
- ÖverviktsCamp
- Skelett
- Spannmål special
- SUPERFRUITS
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Hälsa

Frukt och hälsa
Ögongodis

Tänk dig en stor skål fylld med olika sorters frukter och grönsaker. Vilken fantastisk variation i form och färg. En njutning för ögat. Men - njutningen är inte möjlig för alla. Det är inte självklart med fullgod syn hela livet.

ORANGE FÖR MÖRKERSEENDET
Vitamin A behövs för synens skull. Ett symptom på brist är att vår synförmåga i skymning och mörker blir försämrad. Vi blir nattblinda. Längst bak i ögat, i näthinnan, finns strukturer som kallas tappar och stavar. Mörkerseendet är beroende av stavarna och deras innehåll av synpurpur, en färg som bildas av vitamin A. En bra minnesregel är att "man stödjer sig på stavarna i mörkret". Tapparna, som det finns olika sorter av, reagerar istället på ljus av olika våglängder vilket gör att vi kan se alla färger i vår omgivning.

Vitamin A är ett samlingsnamn för retinol och de karotenoider som kan omvandlas till retinol. I praktiken är det orange beta-karotenet den karotenoid som räknas. Den finns i störst mängd i vår mat och bildar mest retinol (6 mg beta-karoten blir 1 mg retinol). Så om du vill se bra även när det skymmer - missa inte den orange färgen när du väljer mat! Självklart morötter men också kålrötter, sharonfrukt, aprikoser, mango, papaya mm. Dessutom gröna och röda grönsaker där den orange färgen ingår.

GULT TILL GULA FLÄCKEN
I näthinnan finns också ett litet område, ca 5 mm i diameter, som kallas gula fläcken (makula lutea). En vanlig orsak till försämrad syn på äldre dagar är skador på det här stället, sk makuladegeneration (AMD). Tyvärr finns ingen riktigt bra behandling utan sjukdomen kan leda till blindhet. Det bästa vore alltså att försöka förebygga. Ärftliga faktorer har antagligen betydelse men också livsstilen. Rökning och solljus är några riskfaktorer. Att låta bli att röka och att använda solglasögon vid stark sol är därför några råd man brukar ge.

Eftersom den gula fläcken utsätts för ljus kan fria radikaler vara ytterligare en riskfaktor. Därför har man börjat fundera på om matens innehåll av antioxidanter har någon betydelse. I flera av de epidemiologiska studier som gjorts har man sett att högt intag av karotenoidrika grönsaker och frukter har skyddande effekt mot AMD. De gula karotenoiderna, lutein och zeaxanthin, verkar ha störst betydelse. Och det är just de karotenoiderna som finns i den gula fläcken och gör den gul! Det borde onekligen finnas en anledning till att de befinner sig just där. Och visst är det fantastiskt att de hittar dit, och i så stor mängd att fläcken blir gul!

Fortfarande finns många frågetecken och det dröjer troligtvis flera år innan forskarna med säkerhet vet hur stor betydelse lutein och zeaxanthin har för att förebygga och eventuellt behandla AMD. Studierna på människa har gett varierande resultat. Dessutom saknas bra djurmodeller för AMD vilket gör det svårt att studera alla funktioner. Tills vidare är det rikligt med frukt och grönsaker i maten som gäller. Speciellt rika på lutein och zeaxanthin är gröna grönsaker som spenat, broccoli, dill, persilja och allt annat grönt samt gula grönsaker som majs och gul/orange paprika. Även kiwi, blåbär och svarta vinbär innehåller en del lutein.
Så tänk grön-gul-blått om du vill skydda dina gula fläckar i ögonen!

BLANDADE ANTIOXIDANTER TILL LINSEN
När man blir äldre är det också vanligt att man får grå starr (katarakt) i ögonen. Det innebär att linsen successivt blir allt grumligare och till sist försvinner synen helt. Idag finns det bot att tillgå. Den grumliga linsen ersätts med en dito av plast och synen blir bra igen. Man kan fråga sig om det är någon vits med att försöka förebygga när sjukdomen är så lätt att åtgärda. Som jag ser det finns det två tungt vägande skäl för prevention. För den enskilde individen är det en fördel att slippa åren med försämrad syn innan det är dags att operera och för samhället är det ekonomiskt fördelaktigt

Risken att få grå starr påverkas sannolikt av olika livsstilsfaktorer. Bland annat har man sett att människor som vistas mycket utomhus har ökad risk. Anledningen tros vara att solljuset leder till ökad bildning av fria radikaler som skadar linsen. I likhet med AMD är rökning en riskfaktor vilket kan förklaras av att rökningen leder till ökad belastning av fria radikaler. Ett ytterligare stöd för radikalhypotesen är att linsen innehåller flera olika antioxidanter, redo att ta hand om och oskadliggöra radikalerna. I linsens centrala delar hittar man lutein och zeaxanthin. I ytterkanterna finns istället beta-karoten och vitamin E. Dessutom innehåller linsen, och kammarvätskan som omger den, rikligt med vitamin C. Nivån kan vara så hög som tjugo gånger den i blodet. En intressant iakttagelse är att mängden vitamin C i ögat är lägre hos djur som sover om dagen dvs inte utsätts för solljuset i samma utsträckning.

Flera kostundersökningar har visat att högt intag av vitamin C, både från maten och från tillskott, minskar risken för grå starr. Det verkar som om intaget behöver vara ganska högt för att ge effekt, 150-200 mg per dag har föreslagits. För att komma upp till den mängden behöver C-vitaminrika frukter och/eller grönsaker ingå flera gånger om dagen. Citrusfrukter, kiwi, jordgubbar, paprika (röd/gul/grön) samt olika kålsorter är några exempel.

När det gäller karotenoiderna har forskningen varit mindre tydlig. Förra året kom emellertid resultat från två stora amerikanska koststudier (utförda på 77 466 kvinnor respektive 36 644 män) där man såg en något (ca 20%) minskad risk för operationskrävande grå starr bland dem som hade högst intag av lutein och zeaxanthin jämfört med dem som hade lägst. När man studerade livsmedel istället för näringsämnen fann man bäst skyddseffekt av spenat och grönkål i studien på kvinnor. Bland männen var istället broccoli och spenat mest skyddande. I en kommentar till studierna varnas för en övertro på tillskott av en enskild karotenoid som t ex lutein. Istället framhålls vikten av ett högt intag av frukt och grönsaker.

EVOLUTIONÄRA TANKAR
Gener är ett högst aktuellt forskningsområde idag. Stödet för tanken att våra gener egentligen är anpassade för en tillvaro som jägare och samlare blir allt större. Dessutom att livet tillbringades i betydligt varmare och soligare klimat än vad vi har här i Sverige. Även om vi aldrig får reda på hur det verkligen var så borde våra förfäders risk för grå starr och AMD varit hög eftersom de utsattes för mycket solljus. Men kanske hade de också ett betydligt bättre skydd. Dagens forskning tyder på att det var möjligt eftersom det finns flera olika antioxidanter i ögonen.

Man har räknat fram att våra förfäders intag av en del antioxidanter var betydligt högre än vad det är idag. God tillgång till en uppsjö av olika frukter, bär, rötter och nötter samt en hel del gröna blad tros ha gett oss drygt 400 mg vitamin C, 28 mg vitamin E samt 2,2 mg vitamin A där en stor del bildades från beta-karoten. Med största sannolikhet var innehållet av gula karotenoider också högt. Motsvarande intag i Sverige, enligt Riksmaten 97-98, är för vitamin C - 86 mg, vitamin E - 7,3 mg och för vitamin A - 1,2 mg.

Det är kanske först när vi når upp till våra förfäders höga nivåer som det finns förutsättningar för god ögonhälsa när vi blir gamla. Bevisningen är fortfarande otillräcklig på det här området. Men jag tror ändå att jag vågar satsa en hel del gröna blad på att frukt och grönsaker gör gott också för ögonen.


Text
Nutritionist Ulla Johansson
Idun Mat & Näringskonsult
Lund

-   Källa: Frukt & Grönt Datum: 00-04-28

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

garcinia cambogia reviews

bad credit loans