Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
- Att vara vegetarian, 1
- Att vara vegetarian, 2
- Att vara vegetarian, 3
- Att vara vegetarian, 4
- Paleolitisk kost - stenåldersmaten vi byggdes för
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Kosthållning

Att vara vegetarian, 4

Basen i vegetarisk mat är våra vanligaste sädesslag, vete, råg, korn och havre, i samklang med hirs och bovete. Som vegetarian får man också lov att upptäcka och prova många nya spännande livsmedel såsom t ex Tofu och Quorn.

Säd. Vete och veteprodukter


Helt vete bör blötläggas innan tillagningen. Det kokas som gröt eller ris och användes även som tillsats i bröd.

Vetekross består av hela vetekorn som sedan har krossats. Blötläggning förkortar koktiden. Vetekross används framförallt till gröt och bröd.

Matvete är hela vetekorn där en del av det allra yttersta skalet tagits bort. Kornen har behandlats med ånga och smaksatts med lite salt. Matvete kokar på cirka 15 minuter och används som ris.

Veteflingor framställs av hela vetekorn som genomfuktats med ånga och därefter pressats mellan valsar. Används i flingblandningar och till gröt.

Vetegroddar har hög fetthalt, 10%, och har därigenom begränsad hållbarhet. De är rika på bl a fleromättade fettsyror. Används som tillsats i bröd, gröt o muesli. Förvaras svalt, torrt och mörkt.

Vetekli är det fiber- och mineralrika skalet som siktats bort vid malning av vetemjöl. Används till bröd, gröt och muesli.

Mannagryn består här i landet av mjölkärnan av proteinrika och hårda vetesorter. Äkta mannagryn består av frön från mannagräset som förekommer framförallt i Sovjet och Polen.

Cous-cous används mycket i Nordafrika på samma sätt som ris. Det är något grövre gryn som framställs ungefär på samma sätt som mannagryn.

Vetemjöl har de bästa bakegenskaperna och saknar de flesta näringämnen. Vetemjöl är endast malet av vetekornets kärna, som i huvudsak består av stärkelse. Både skal och grodd är bortsiktade.

Lantbrödsmjöl är tillverkat av extra proteinrikt vete som ger en bättre bakförmåga. Mjölet innehåller både vete och råg samt surdeg. Finns i olika utmalningsgrader, från vitt och ljust till mörkt lantbrödsmjöl.

Lantvetemjöl innehåller både kärna och grodd. De yttre skaldelarna är bortsiktade.

Grahamsmjöl är ett fullkornsmjöl som är malt av hela vetekornet.

Råg och rågprodukter


Rågkorn kan kokas som ris och bör blötläggas innan kokningen.

Rågkross är hela rågkorn som har krossats och används i bröd och gröt.

Rågflingor framställs av hela rågkorn som genomfuktats med ånga och därefter pressats mellan valsar. Används i brödbak, gröt samt muesli.

Rågmjöl , fint eller grovmalet, är olika grovt mjöl som är malt av hela rågkorn. Innehåller pentosaner, "slemämnen", som försvårar glutenbildningen, som i sin tur ger råg sämre bakförmåga än vete.

Grovt rågmjöl är speciellt lämpligt till gröt och skållat bröd.

Fint rågmjöl passar till brödbak.

Grovt matbrödsmjöl används till bakning. Består till viss del av grovmalen helkornsråg, dels grovmalet helkornsvete samt siktat grahamsmjöl.

Rågsikt är en färdig blandning av 60% vetemjöl och 40% siktat rågmjöl.

Korn och kornprodukter


Korn har ett yttre hårt cellulosaskal som måste avlägsnas innan det används som föda. Helt korn kan kokas som ris.

Korngryn är hela korn som klipps i mindre bitar. Kan kokas som ris eller användas till gröt och i brödbak.

Kornflingor framställs av hela korn som genomfuktats med ånga och därefter pressats mellan två valser. Används i muesli, bröd och gröt.

Kornmjöl finns som siktat och fullkornsmjöl. Korn bildar mindre mängd gluten än vete och har därför sämre bakningsförmåga.

Havre och havreprodutker


Havre innehåller cirka 7% fett med hög halt fleromättat fett. Havre har ett yttre hårt cellulosaskal som måste avlägsnas innan säden kan användas som människoföda.

Havreflingor och havregryn är framställda av hela havrekorn som ångpreparerats och därefter pressats mellan valsar. Används till gröd, bakverk och muesli.

Havremjöl är ångpreparerade havrekorn som malts till mjöl. Havremjöl kan med fördel blandas med andra sädesslag vid brödbak för att erhålla bättre bakningsförmåga. Havremjöl används också till välling.

Ris och risprodukter


Råris är skalat naturris (skalet är osmältbart för människan) som fortfarande innehåller den näringsrika silverhinnan. Används som matris (blötläggning förkortar koktiden), till gröt, puddingar, vegetariska färser och vegetter.

Avorioris kallas också specialris, parboiled ris eller konverterat ris. Innan riset skalats behandlar man riskornet med ånga som gör att en viss del av den näringsrika silverhinnan pressas in i riskärnan. Efteråt torkas och poleras riset som får en något gulaktig färg. Detta ökar näringsvärdet och hållbarheten. Avorioris är ett mellanting mellan vitt, polerat ris och råris. Riset blir mindre klibbigt, är mer näringsriktigt än vitt ris och får även kortare koktid.

Vitt ris består i huvudsak av den stärkelserika men näringsfattiga kärnan. Risets silverhinna har tagits bort genom slipning och polering.

Majs och majsprodukter


Majsmannagryn , polenta, framställs genom krossning av hela majskornet. Polenta är det italienska namnet för majs. Används till gröt, puddingar och bröd.

Majsmjöl framställs genom malning och siktning av majskornet. Det har låg proteinhalt och därmed dålig bakningsförmåga. Används till bakning, redning samt såser.

Majsena framställs av ren majsstärkelse. Mjölet saknar näring och används vanligtvis till redningar, såser och krämer.

Hirs och hirsprodukter


Hirs har förhållandevis hög fetthalt, stor del fleromättade fetter. Hirsens ytterskal är hårt och svårsmält och måste skalas bort innan användning. Eftersom skalad hirs innehåller relativt mycket fett har det en begränsad hållbarhet. Man bör skölja hirs först i kallt vatten och sedan med kokhett vatten för att vissa bitterämnen, saponiner, skall försvinna innan tillagningen. Hirs kan kokas och användas som ris.

Hirsmannagryn tillverkas av hela hirskorn som stabiliseras genom en skonsam metod som förhindrar fetthärskning. Mannagryn är goda i gröt och puddingar.

Hirsflingor är hel skalad hirs som prepararerats med ånga och som sedan pressats mellan valsar. Ångprepareringen förstör de enzymer som bryter ner fett och det gör att produkten får en längre hållbarhet. Dessa flingor används till bakning, muesli och soppor.

Bovete och boveteprodukter


Bovete är en ört. I bovetets ytterskal finns ett rött färgämne, fagopyrin, som en del människor reagerar allergiskt mot. Sköljer man bovetet väl i kokhett vatten eller häller bort uppkokningsvattnet samt häller på nytt kokvatten förstörs detta fagopyrin. Dessutom förbättras smaken på bovete om man gör det.

Krossade bovetegryn används till gröt samt bröd och framställs av hela bovetegryn.

Boveteflingor används i muesli, gröt, välling och bröd.

Bovetemjöl görs av skalat bovete. Bovetemjöl används som bindningsmedel och kan ersätta ägg i matlagningen. Används bland annat i vegetter och såser.

Nötter och frön


Nötter och frön har en relativt hög proteinhalt. Nötter och frön innehåller mer än 50% fett med undantag av kastanj som innehåller lite fett. Mängden fleromättat fett varierar. Generellt kan sägas att nötter innehåller bra fetter. Dessutom bidrar de med en hel del mineraler, bland annat järn, kalium och kalcium.

Cashewkärnor innehåller en hel del järn. Cashewkärnor rostas lite lätt innan de skalas och säljs sedan naturella i butiken. Dessa kan användas som godis eller mixas i pastejer och som gräddersättning.

Hasselnötter används som godis, i muesliblandningar, bakverk samt mixas i pastejer.

Jordnötskärnor används som snacks, i grytor och till jordnötssmör. Mixa jordnötter tillsammans med sojasås, tomatsås, spansk peppar och lite honung och det blir en intressant bas i grytan.

Mandel anses mer lättsmält än övriga nötter. Används som godis, i muesliblandningar, i bakverk, i grytor och mixade i mandelmjölk, dressingar osv. Mandel kan mixas med vitlök, citron, färsk ingefära, persilja, salt, olja och parmesanost och det blir en vitaminrik pesto till pastan.

Äkta kastanj måste kokas eller rostas innan de ätas. Används vanligen rostade eller som puré.

Linfrö har en tarmreglerande funktion. Blötlägger man linfrö bildas ett slem som är något laxerande. Vid förstoppning skall fröna ätas torra. Linfrö kan också öka omfånget på tarminnehållet och detta är positivt.

Psylliumfrön har samma verkan som linfrö. Psylliumfrön har en kortare blötläggningstid än linfrö.

Sesamfrön är rika på kalcium t ex. Den största mineralhalten finns i det hårda och svårsmälta skalet. Oskalade sesamfrön bör därför mixas eller malas innan tillagning. Sesamfrön kan användas i bröd och till sesamdryck. Mixade eller malda sesamfrön kan blandas i vegetariska färser och pastejer.

Solrosfrön har högsta proteinhalten av alla nötter och frön. Solrosfrön passar bra till godis, i muesliblandningar, bakverk och efterrätter. De går bra att garnera lasagnen med och man kan strö lite solrosfrön i grytan för extra smak. Mixade eller malda kan de användas i drycker, färser och pastejer.

Diverse vegetariska produkter


Tofu är en sojabönsost som innehåller protein. Finns som marinerad, rökt och naturell. Tofu kan stekas med god krydda och grönsaker, blandas i grytor, mosas som äggstanning, ätas rå i sallader med dressing eller användas som bas i paj. Du kan också grilla tofu på spett.

Quorn är en svampbaserad produkt med protein av hög kvalité, rik på fibrer och fattig på fett.

Miso är jäst sojapasta som är vitamin- och mineralrik och användes som buljongextrakt.

Tartex är en vegetabilisk smörgåspastej, gjord på bönor och örter. Går även bra att använda i matlagningen.

Tahini (sesamfröpasta) är en vegetarisk pastej att breda på smörgåsen.

Mandelpasta kan användas som smörgåspålägg.

Jordnötssmör känner många till som bra alternativ till smörgåsen.

Agar-Agar är vegetabiliskt gelatin som användes till aladåber, mousser och puddingar. Gjord av alger.

Soya- Sesamdryck användes som vanlig mjölk till dryck och matlagning.

Att vara vegetarian,1
Att vara vegetarian,2
Att vara vegetarian,3
Att vara vegetarian,4

Bim Åkers   Källa: -

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

traffic realys

garcinia cambogia