Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
- Ägg
- Drycker
- Fågel
- Fisk
- Frukt & bär
- Kött
- Kryddor
- Matfett
- Mejeriprodukter
- Potatis & rotfrukter
- Socker
- Spannmålsprodukter
- Tallriksmodellen
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Livsmedelsgrupper

Potatis & rotfrukter

I Sverige finns ca 150 sorters potatis. Många odlas enbart för att man inte vill att de skall försvinna, men det kommer också hela tiden till nya potatissorter.
Potatis är ett bra livsmedel. Den innehåller bl a C-vitamin och en del fibrer.

Mager mat
Potatis är också en mager och bra produkt som främst innehåller kolhydrater.

Fetare produkter
Potatisprodukter som chips och pommes frites innehåller mer fett varför portionsstorleken blir viktig. Pommes frites på restauranger och hos snabbmatskedjorna innehåller i regel relativt mycket fett, t ex Mc Donald´s innehåller 16% fett. Om man däremot köper djupfryst pommes frites och tillagar den i ugnen utan att tillsätta fett, kan man få en relativt mager produkt. Många pommes frites innehåller mindre än 3% fett, men här gäller det att se upp med portionsstorleken. Oftast äter man mer än om man åt hela potatisar!
Potatismos kan bli både fet och mager beroende på hur mycket fett man använder.
Råstekt potatis och kokt stekt potatis innehåller mycket fett. Det är sådana livsmedel som under stekningen suger upp mycket fett varför det är viktigt tänka på hur mycket fett man använder och av vilket sort. (läs mer om det i avsnittet Fett). Exempelvis ger 200 gram stekt potatis ca 12-16 gram fett (lite beroende på hur mycket fett man tillsätter) medan 200 g kokt eller bakad potatis ger 0,2 gram fett, dvs inget alls.

Rotfrukter
Andra rotfrukter som morot, kålrot, kålrabbi, palsternacka och rödbeta är utmärkta livsmedel och hör till basen i kosten. De kan ätas råa, hela, rivna, stuvade, wokade, kokta som huvudrätt eller tillbehör, blandade i soppor, grytor, gratänger, patér, mousser, suffléer, pannkakor osv. De innehåller förutom mycket gelbildande fibrer även vitaminer och mineraler. Använd fantasin och ät gärna mycket rotfrukter!

-   Källa: PrimaVi


Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

garcinia cambogia reviews

bad credit loans