Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
- Ägg
- Drycker
- Fågel
- Fisk
- Frukt & bär
- Kött
- Kryddor
- Matfett
- Mejeriprodukter
- Potatis & rotfrukter
- Socker
- Spannmålsprodukter
- Tallriksmodellen
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Livsmedelsgrupper

Matfett

Mättade fettsyror finns framförallt i animaliskt fett och är ganska fasta i konsistensen (bara flytande när det upphettas). Omättade fetter finns främst i vegetabiliska produkter och är mer mjuka eller helt flytande i rumstemperatur. I Svenska Näringsrekommendationer (SNR-97) sägs att vi bör sträva efter att äta mer omättat fett och minska på intaget av mättat fett.

Vi bör sträva efter en bra fettfördelning:
mindre än 10 % mättat fett
10 - 15 % enkelomättat fett
5 - 10 % fleromättat fett

De huvudsakliga fettkällorna i den svenska maten är främst matfetter, fett kött och feta charkuteriprodukter, samt feta mejeriprodukter som ost och grädde. Valet av matfett blir därför en viktig fråga. Fett

Oljor
Oljor innehåller 100 % fett! Alla oljor innehåller omättade fetter. Ingen fettprodukt består till 100 % av mättat eller omättat fett, det förekommer alltid en blandning av olika fettsorter. Fett, oavsett typ, bidrar med mycket energi i maten och behöver man tänka på att hålla vikten vinner man mycket på att begränsa även oljor i sin mat.

Fördelning mättade, enkel - och
fleromättade fetter i oljor
Produkt mättat enkel-
omättat
fler-
omättat
Majsolja 12,2 26,1 57,0
Olivolja 14,4 72,1 9,1
Rapsolja 6,8 58,6 30,2
Tistelolja 9,0 10,9 75,7
Sesamolja 14,8 39,1 41,7
Sojaolja 14,9 22,3 58,4
Solrosolja 11,1 20,9 63,6
Vetegrodds-
olja
16,6 19,3 59,7

Olivolja och rapsolja går bra att steka i medan soja-, majs- och solrosolja med flera är mest lämpliga till dressing och salladssås.

Härskning
Ju mer fleromättat fett oljan innehåller desto mer värmekänslig blir produkten, det vill säga fleromättat fett härsknar lättare än enkelomättat fett. Härsket fett smakar illa. Vill man använda olja till stekning är det därför viktigt att inte ha för het temperatur i stekpannan. De oljor som lämpar sig bäst till stekning är rapsolja och olivolja, som innehåller mer enkelomättat än fleromättat fett.

Flytande margariner
De senaste åren har vi fått ett större utbud av flytande margariner. Dessa margariner innehåller en blandning av mjölk och oljor och är utmärkta produkter i många sammanhang, till exempel vid stekning, bakning och matlagning, även till pajer. Flytande margariner har flera fördelar:

· de är magrare än olja
· de visar temperatursignal i pannan
· de stänker inte och skvätter som oljor
Dessutom har de samma fina fettkvalitet som oljor har.

När man gör en sås av pulver till exempel kan man blanda ut pulvret och koka upp i mjölk istället för vatten och sedan tillsätta 1 matsked flytande margarin. Genast har man en magrare sås och en sås med betydligt bättre fettsammansättning än om man tillsätter 50 gram fast margarin eller smör som det står på förpackningen.

Fasta margariner till mat och bak
Fasta margariner innehåller olika mycket mättat, enkel- respektive fleromättat fett. Här finns det en uppsjö av produkter och det bästa rådet är att läsa näringsdeklarationen. På margarin är fett deklarerat så man lätt kan avgöra om produkten innehåller mer omättat eller mättat fett.

Näringsdeklaration. (Exempel på näringsdeklaration)
Näringsvärde per 100 gram
Energi kcal och kj 720/3000
Protein g 0,1
Fett g 80
varav mättat g 35
enkel-
omättat g
33
fler-
omättat g
10
Kolesterol mg 50

Smörgåsmargariner
Smörgåsmargariner finns i olika fetthalter, de vanligaste är 80%, 60% samt 40% fett. Margarinerna kan sedan innehålla olika mängd mättat och omättat fett. Detta kan utläsas av näringsdeklarationen. Eftersom de är baserade på vegetabiliskt fett är det ofta mycket omättat fett i dessa.

Smörgåsmargariner
Produkt-
namn
Fetthalt
totalt gram
Mättat
fett
Enkel-
omättat
fett
Fler-
omättat fett
Bregott 80 42 19 14
Duo 80 32 40 8
Flora 80 36 32 12
Linnea mjölkfritt 80 36 32 12
Så gott 60 27 24 9
Runda Bords 60 24 25 11
Becel Lätt-
margarin
40 10 21 9
Lätta 40 18 16 6
Carlshamns Lättmarg 40 16 17 7

Flytande mat- och bakfett
Produkt-
namn
Fetthalt
totalt gram
Mättat
fett
Enkel-
omättat
fett
Fler-
omättat fett
Becel 80 7 49 24
Carlshamn 80 7 51 22
"- mjölkfritt 80 8 49 23
Mjuka Milda 80 10 48 22

Fast mat- o bakfett
Produkt-
namn
Fetthalt
totalt gram
Mättat
fett
Enkel-
omättat
fett
Fler-
omättat fett
Smör 80 50 23 2
Milda 80 36 34 10
Tre Ess 80 44 27 9
Carlshamns mjölkfritt 80 30 36 14

Förvaring av oljor och matfett
Oljor och matfett är känsliga livsmedel som lätt tar åt sig lukt och smak från andra livsmedel. De är också känsliga för ljus och för luftens syre. Förvara därför olja och matfett i kyla, +4 - +6 grader C. Se till att paket och förpackningar är väl tillslutna. Låt aldrig fett stå framme för länge på matbordet eller arbetsbänken och skydda det speciellt sommartid för solens strålar. Oljor och matfett har begränsad hållbarhet och de flesta förpackningar är därför stämplade med tillverkningsdag samt "bäst-före-datum". De bör i regel förbrukas inom cirka 9 veckor efter tillverkningsdagen, vissa bordsmargariner har kortare hållbarhet. Margarin och smör går att frysa men bör förbrukas inom 3 månader.

Fett och hälsa
Det viktigaste är att man äter lagom mycket fett med bra sammansättning under dagen. (Läs mer om fett under rubriken näringslära.) Kom ihåg att det mesta fettet vi äter är dolt fett och större delen av det dolda fettet kommer framförallt från livsmedel som choklad, ost, grädde, korv, kaffebröd o kakor. Detta fett är dessutom mättat. Att äta mycket fisk, avocado, oliver, ta en oljedressing till salladen och använda ett flytande margarin till stekning, bakning och matlagning, samt använda mjuka bordsmargariner till smörgås, ökar förutsättningarna att få en bra fettfördelning i maten totalt sett. Att äta lagom mycket fett och dessutom ha en bra fettfördelning i maten ökar chanserna att hålla sina blodfetter på en bra nivå och detta är positivt ur hälsosynpunkt.

Läs också om fett! (Näringslära)

-   Källa: PrimaVi Datum: 01-02-08


Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan