Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
- Äta eller inte äta
- Betyg
- Dieter
- Dietisten tror på tomtar och troll
- Frukostvanor
- Gå ner i vikt
- Juletid
- Kanel
- Kostbudskapet
- Lägg ner
- Läs Dietist Bims blogg
- Låt oss slippa banta
- Matbordet
- Matbudskapet
- Minst ett om dagen
- Mys i skolan
- Nyårslöfte en bit in på det nya året
- Påskägg
- Stäng av hissarna
- Storleken
- Sugen på choklad
- Tänk på dig själv
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Mat & Dryck » Reflektioner

Kostbudskapet

De allmänna kostrekommendationerna eller det gemensamma kostbudskapet om bra mat för alla, riktar sig såväl till alla friska personer som till personer med diabetes, höga blodfetter, högt blodtryck och övervikt.

I stora drag brukar man sammanfatta matbudskapet i några enkla punkter:
  •  välj den mat du tycker om
  •  ät lagom mycket mat
  •  fördela maten över dagen
  •  välj mat enligt tallriksmodellen
  •  ät lagom mycket fett av bra sort
  •  ät fiberrik mat
  •  ät lite socker

  • Punkterna ovan går att beskriva lite mer utförligt som t ex Hälsomålets bäst matråd:

    Hälsomålets bästa matråd
    1. Allt ryms i livets matlåda. Det är "varjedags-maten" som är den goda grunden. "Sällanmaten" ger en extra guldkant som vi behöver ibland.
    2. Ät balanserat enligt Tallriksmodellen.
    3. Ät bröd till varje måltid.
    4. När brödet ska bli smörgås, låt det bli en dubbelgås. Lägg en extra brödskiva på din smörgås.
    5. Ät två eller flera rejäla portioner grönsaker varje dag.
    6. Ät två eller flera frukter varje dag.
    7. Låt grönsaker och frukt ingå i varje måltid
    8. Ät två rejäla portioner potatis, pasta, ris, gröt eller müsli varje dag. Och glöm inte brödet!
    9. Mjölk och mjölkprodukter passar bäst till frukost och mellanmål. Välj magra sorter.
    10. Om du är vegetarian - ät torkade bönor, ärter och linser i stället för kött, fisk och ägg.
    11. Bred ett tunt lager margarin på brödet. Under bredbara pålägg behövs inte margarin.
    12. Välj lite oljedressing till salladen.
    13. Använd inte fettet som blir kvar i pannan när du steker.
    14. Drick vatten till maten.
    15. Rör på dig - ge din kropp en halvtimme om dagen.

    Internationella Cancerunionen har utfärdat rekommendationer när det gäller en cancerpreventiv kost.

    1. Ät en varierad kost under hela livet. Intaget av frukt, grönsaker och fullkornssäd skall vara stort. Intaget av fibrer skall vara stort.

    2. Intaget av fett skall vara lågt.

    3. Alkoholintaget skall vara lågt.

    4. Förvara och bered maten så att cancerframkallande ämnen minimeras, dvs håll råvaror kylda och undvik saltning, inläggningar och rökning som konserverande metoder.

    5. Minska mängden salt vid matlagning.

    6. Håll vikten genom att balansera födointag och motion.

    7. Vitamin- och mineralbehovet skall täckas via balanserad mat och inte genom tillskott i tablettform.


    Under senare år har man kunnat få ökad insyn i hur frukt och grönt i kosten skulle kunna skydda mot utveckling av cancer. Man kan dela in de olika skyddande ämnena i frukt och grönt i olika komponenter med principiellt olika mekanismer för skydd mot cancerutveckling:

    1. Antioxidantia. Sådana ämnen skyddar cellerna från sk fria radikaler som kan uppstår inuti celler som följd av normala kemiska reaktioner och som kan ge upphov till genskada. Exempel på antioxidantia i frukt och grönt är polyfenoler i grönt te, lycopener i tomater, vitamin C i citrusfrukter, betakaroten i morötter och resveratrol i vindruvor och rött vin.

    2. Enzymer som bryter ned cancerframkallande ämnen. Exempel på sådana ämnen är allylsulfider i vitlök och andra svavelinnehållande enzymer i broccoli, vitkål och blomkål.

    3. Isoflavoner i soja kan blockera kroppens östrogener och kan därför teoretiskt sydda mot utveckling av östrogenberoende cancer.

    4. Cox-2 inhibitorer finns i rött vin och kan teoretiskt minska utvecklingen av blodkärl i tumörer och därmed minska tumörtillväxten.

    5. Fibrers förmåga att förhindra cancerutveckling är starkt ifrågasatt men har påståtts kunna minska utveckling av framförallt grovtarmscancer.

    Text Kenneth Nilsson, Cancerfonden och i samarbete med Frukt och gröntfrämjandet.




    -   Källa: PrimaVi


    Utskriftsformat Tipsa en vän!

    Annonser
    Kontakta oss
     © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

    seo services

    traffic realys

    garcinia cambogia