Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
- Akuta idrottsskador
- Att välj träningsskor
- Knäskador
- Så undviker du knäskador
- Smärtlindring
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
- Akuta idrottsskador
- Att välj träningsskor
- Knäskador
- Så undviker du knäskador
- Smärtlindring
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Träning & Idrott » Skador

Att välj träningsskor
Välj efter huvud och fot

Med fel skor på fötterna riskerar aerobicpasset, löprundan eller badmintonmatchen att bli mer en plåga än ett nöje. Förutom småskavanker som skavsår och blå naglar kan felaktiga träningsskor ge upphov till mer svårläkta skador på ledbanden, ryggen och höfterna. PrimaVi tipsar om vad du behöver tänka på när du köper träningsskor.

För att förebygga en rad skador är det viktigt att ha riktiga och funktionella skor när du tränar, vare sig det handlar om löpning, aerobic eller annan träning. Ledbandskador i fotleden hör till de vanligaste skadorna av foten. Cirka 25 procent av alla ledbandsskador beräknas vara idrottsrelaterade. En bra löp- eller träningssko förhindrar också skador i form av ömma hälsenor, skador på benhinnorna, knä- och höftproblem samt ryggskador. Även mindre skavanker som skavsår och blåa tånaglar hänger i de flesta fall ihop med felaktiga träningsskor.

Förebygga snedbelastningar
För att förebygga snedbelastningar och skador är i stort sett alla löp- eller träningsskor uppbyggda enligt principen: ovandel, hälkappa, inner-, mellan- och yttersula.

Ovandelen är ofta tillverkad i ett ventilerande material, som till exempel så kallad meshnylon i kombination med syntetläder eller äkta skinn. Hälkappan bör sluta tät kring hälen så att den inte glappar och ger upphov till skavsår. Innersulans viktigaste uppgift är att skydda mot friktion och yttersulan ska ge ett bra fäste mot underlaget.

Såväl stötdämpning och stabilitet regleras till stor del av mellansulan. Formpressad EVA (etyl Vinyl Acetat) är det vanligaste mellansulsmaterialet och för att ytterligare förbättra mellansulans stötdämpande egenskaper gjuts ofta olika komponenter som gas, luft eller silikon in. Formen på mellansulan bör helst vara densamma som foten och kan antingen vara rak eller mer eller mindre svängd. En rak läst ger bättre stabilitet för eftersom den ger bäst stöd för hela foten.

Tre mellansulstyper
Det finns några olika sätt att tillverka lästen på: En "hel bindsula" består av en styv skiva i hela skons längd, vilket ger en god stabilitet åt foten. "Glidläst" eller "mocksinläst" är en sula som är fäst direkt vid skons ovandel. Denna ger stor flexibilitet men inte lika mycket stabilitet. De flesta löpskor avsedda för tävlingsbruk är försedda med "glidläst". Den vanligaste sulan är en kombination av glidlästen och den hela bindsulan.

Generellt gäller att tyngre eller otränade personer bör välja en träningssko som ger bra stötdämpning. Under löpning utsätts foten för ett tryck som motsvarar två till fem gånger den egna kroppsvikten och under till exempel ett aerobicpass kan påfrestningen på foten vara ända upp till åtta gånger kroppsvikten.

Prova noggrant
Det är viktigt att ta god tid på sig när du provar träningsskor. En sko som fungerar för den ene kanske inte alls passar den andre. Faktorer som vikt, kroppsbyggnad, hur mycket och hur ofta du tränar samt den personliga smaken spelar stor roll. Prova att hoppa, vrida och gå i skorna för att känna att de sitter bra och är stabila. Stötdämpning, passform, friktion och stabilitet är de avgörande faktorerna om träningsskon är bra och prisvärd.

När man provar träningsskor är det också viktigt att veta sin fottyp (högt, lågt eller normalt fotvalv), kroppstyngd (tung, lätt eller normalvikt i förhållande till din längd) samt hur fotisättningen är under löpning. Vissa springer med foten rakt medan andra vinklar den inåt eller utåt en aning.

Filma fotisättningen
Vilken fotisättning man har är inte helt lätt att ta reda på själv. Ett tips är att ställa ett par gamla träningsskor på ett plant underlag. Genom att se hur skorna lutar i förhållande till varandra får du en fingervisning om du springer med rak eller med en inåt- eller utåtvinklad fot. Om du är osäker kontakta en fotvårdsspecialist, ortoped eller sjukgymnast för att få råd. Idag finns det många butiker som specialiserat sig på träningsskor, bland annat genom att videofilma fotisättningen medan du springer på ett löpband.

För ett par bra och funktionella löp- eller träningsskor får man räkna med att betala från 500 kronor och uppåt - väl investerade pengar med tanke på att de ger en både trevligare träning och minimerar skaderisken. Och vad "kostar" det inte att drabbas av kaputta knän eller lemlästade ledband.

Ola Blomqvist   Källa: PrimaVi Datum: 00-03-08

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan