Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
- Återhämtning
- Bullriga arbetsmiljöer
- En urgammal reaktion
- Lär känna din stress!
- Mångtydigt begrepp
- Stress: praktiska tips
- Stressa av
- Stresshantering (1)
- Stresshantering (2)
- Stresshantering (3)
- Stressmetod
- Testa din stressprofil
- Utbrändhet
- Utbränd-stressad? (1)
- Utbränd-stressad? (2)
- Vad är stress?
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Själ & psyke » Stress

Stresshantering (2)
Träningsprogram för praktisk stresshantering (2). Aktiv vila, fysisk energihantering och mental egenreglering

2. AKTIV VILA
Om man känner sig trött och sliten behöver det inte bero på att man har arbetat för hårt. Det kan lika gärna bero på att man har vilat för lite eller för dåligt på sistone. En riktigt god vila infinner sig inte automatiskt bara för att man inte anstränger sig. I själva verket behöver vi flera olika sorters vila. Hjärnan och kroppen har ett rikt utrustat vilosystem som med sina hormoner och nervsignaler ska se till att återhämtning sker. Startmotorn för detta vilosystem är mental lugn och ro. Om man inte först gjort sig mentalt avslappad (harmonisk, lugn, rofylld, fridfull, trygg eller vilket ord man själv föredrar) kan inte vilosystemet starta och därmed inte kroppen försättas i laddningsläge.

Många slarvar med sin vila, och är sällan riktigt i form p.g.a. att återhämtningen varit ofullständig. I psykofysiologisk testning på ett par tusen personer har PBM sett att förbluffande många inte kan försätta sig i vila när de medvetet försöker. Dessa människor blir beroende av omständigheterna, för de måste ha turen att livet är enkelt och bjuder på lugn-och-ro-stunder varje dag. Så har inte många svenskar det nu längre. Vår moderna tillvaro är så komplex och hektisk att de flesta av oss behöver kunna aktivt-medvetet skapa sådana tillfällen i vardagen. Och när man väl har gjort det gäller det att veta hur man slår på batteri-laddaren! När man tränar på detta brukar det kallas avslappning.

Stresskliniken PBM har utvecklat en egen metodik för effektiv avslappningsträning som kallas Integrerad Tillämpad Avslappning (ITA). Fördelarna med ITA, jämfört med gängse avslappning/mental träning/meditation och dyligt, är dels att kunden/patienten får oerhört värdefull vägledning och instruktion när vi under avslappningsförsök on-line-mäter läget både i stress- och vilo-systemen så att man tydligt ser när avslappningen fungerar. Då går det mycket lättare och snabbare att lära sig träna upp fungerande mentala tekniker. Dels går ITA ut på att lära sig olika avslappningstekniker som fungerar i många olika situationer mitt i vardagen, inte bara hemma i favoritfåtöljen. Avslappning ska man kunna tillämpa mitt i livet. Begreppet Integrerad hänför sig också till mer avancerade tekniker för spänningsreglering mitt i aktiviteter så att man lär sig leva avspänt och ha flyt i allt man gör, d.v.s. efter en tids träning glider vi över till verktyget IS i fack ett, som vi nämnde ovan.

Den nämnda träningen följer ett i förväg uppgjort schema, med några veckors grundträning först, följt av stegvis uppgraderad svårighets-grad och snabbhet i tillämpningarna. Resultatet är för de flesta förbluffande: ökat välmående, höjd prestationsförmåga och bättre kvalitet i allt man tar sig för.

3. FYSISK ENERGIHANTERING
Den här tredje gruppen av färdigheter handlar först och främst om att upprätthålla goda vanor avseende Motion, Näringsintag och Sömn. Här ingår dock också att vara återhållsam med alkohol och tobak, för dessa har en kraftig påverkan på kroppens kemiska-fysiska energiläge, och därmed en försämrande inverkan på stresståligheten. Hela kroppen är beroende av att ha tillgång till energi och näring för att kunna fungera bra, inte minst hjärnan. En god kemisk-fysisk kondition gör att man tål stora påfrestningar bättre, både mentalt och kroppsligt.


4. MENTAL EGENREGLERING
Den psykologiska facktermen för verktygen i fack 4 är KOGNITIVA TEKNIKER.

Förmågan att reglera sig själv mentalt går i korthet ut på att själv välja vad man tänker på. Detta kan låta befängt, för många menar att det är väl självklart att jag själv tänker mina egna tankar....?! Jovisst, så är det ju på ett sätt, men det vi är ute efter här är att man kan träna upp sin förmåga att aktivt välja tankar, att aktivt kunna rikta och hålla kvar uppmärksamheten på det man själv väljer i stället för att tankarna far omkring.

En aspekt av mental egenregleringsförmåga är att lära sig ställa sig vid rodret för de egna tankarna och styra sig själv mer medvetet och självvalt. Häri ingår att träna upp förmågan att rikta sin uppmärksamhet på trevliga aspekter av livet, att medvetet se till att man upplever och tar till sig ljusglimtarna i den vardagliga tillvaron, att rikta uppmärksamheten på det som gör en lycklig och ger energi.

Det är stressreducerande att tänka positivt, d.v.s. se till att tänka på det jag vill ska bli av, så att jag inte fastnar i oro över det jag vill undvika. Negativt tänkande betyder delvis att man ägnar orimligt mycket uppmärksamhet åt potentiella obehagligheter. Faran med det, är att om man överdriver stiger stressnivån, och dessutom ökar risken för att det blir en självuppfyllande profetia. Det gäller nämligen att känna till att i hjärnan finns inte inte. Det vi tänker på blir av, även om vi sätter inte eller nej framför! Om man tänker för mycket på det man vill undvika, är det troligt att det är just där man hamnar.

Här-och-närvaro-träning är också en aspekt av mental egenreglering. Förmågan att vara närvarande och upplevande är en förutsättning för att leva fullt ut. Det är i ett intensivt närvarande och upplevande sinnestillstånd vi är som mest levande och harmoniska, kreativa och snabba i tanke och handling.

Mental egenreglering är således en central färdighet bland de här sju. I våra kurser och behandlingsprogram använder vi oss av ett mycket stort antal kognitiva träningstekniker för att hjälpa var och en hitta rätt utifrån sina egna behov och önskemål.

Clas Malmström
Leg.läk.
Klinikchef PBM-kliniken i Stockholm

Stresshantering (1)
Stresshantering (2)
Stresshantering (3)

Clas Malmström   Källa: Medical Link Datum: 01-01-29

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan

seo services

traffic realys

garcinia cambogia