Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
- Amning
- Barn med CP
- Barn som vittne
- Barncancer
- Brännskadade barn
- Då ett barn föds dött
- Depression
- Döende barn
- Downs syndrom
- Ensamföräldrar
- Matvanorna
- Nyfött barn dör
- Psykisk ohälsa
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Föräldrar & barn » Svensk forskning

Barn med CP
Pressmeddelande från Stockholms universitet: Föräldrar till barn med CP uppskattar en kontaktperson

Föräldrar till barn med CP uppskattar att en person har kunskap om barnets samtliga funktioner. Det visar Lena Lind i sin doktorsavhandling som hon lägger fram vid Stockholms universitet. Avhandlingen kan ge ökad förståelse för barn med Cerebral Pares (CP) och deras familjer, liksom en ökad kunskap om konduktiv pedagogik.

Resultaten grundar sig bl.a. på intervjuer med föräldrar, habiliteringsteam, konduktorer och observationer av den konduktiva pedagogikens utformning, framför allt på Move & Walk i Nässjö.

I konduktiv pedagogik är det viktigt att aktivera och stimulera barn med CP-skador redan under deras första år, för att barnens funktioner skall utvecklas så mycket som möjligt. Lärarna som utformar och leder grupperna i den konduktiva pedagogiken kallas konduktorer. De har en utbildning som är inriktad främst på CP-skador och omfattar kunskap om pedagogik, logopedi, sjukgymnastik mm.

Föräldrar som deltagit i kurser på Move & Walk uppskattar pedagogiken och uppfattar träningen som intensiv och lekfull. De tror att de små barnen på kurserna ser aktiviteterna endast som lek, medan de lite äldre barnen blir motiverade att träna för att bli bättre och klara så mycket som möjligt själva. Barnen tycker om att umgås med andra barn med samma svårigheter.

Föräldrarna uppskattar att det är en person, konduktorn, som har kunskap om barnets samtliga funktioner, så att de slipper vända sig till flera olika specialister. De flesta i habiliteringsteamen ser också lek som viktigt och att träning alltid ger resultat. Aktiviteter i grupp är är efterfrågade, enligt teamen, men det kan ibland vara svårt att anordna lämpliga grupper.

Lena Lind är lärarutbildare vid Högskolan i Jönköping och ingår i FunkHa-gruppen (Forskning om Funktionshinder och Handikapp) vid Lärarhögskolan i Stockholm.


Doktorsavhandlingens titel: One More Time! Parents' and habilitation teams' conceptions of conductive education and support to children with motor disabilities

Disputationen äger rum torsdag 6 februari kl.13.00 i Kyrksalen, Lärarhögskolan i Stockholm, Gjörwellsgatan 16. Opponent är docent Ingrid Liljeroth, Göteborgs universitet.

Lena Lind kan nås på Lena.Lind@mbox301.swipnet.se




-   Källa: forskning.se Datum: 03-01-29

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan