Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
- Depressioner
- Att börja träna
- Börja motionera!
- Datorjympa
- Deprimerad?
- Få energi med Qigong
- Från "Nyårslöfte" till "Livslöfte"
- Hur du tränar din kondition
- Innan det bär utför
- Nordic walking
- Promenera mera!
- Smygträna i sommar
- Sommarträning
- Spinning
- Styrkeövningar
- Träningsform
- Vad innebär (god) kondition?
- Vardagsmotion
- Vighet
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
- Depressioner
- Att börja träna
- Börja motionera!
- Datorjympa
- Deprimerad?
- Få energi med Qigong
- Från "Nyårslöfte" till "Livslöfte"
- Hur du tränar din kondition
- Innan det bär utför
- Nordic walking
- Promenera mera!
- Smygträna i sommar
- Sommarträning
- Spinning
- Styrkeövningar
- Träningsform
- Vad innebär (god) kondition?
- Vardagsmotion
- Vighet
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Träning & Idrott » Vardagsmotion

Träningsform
-pulsjympa, spinning eller medeljympa?

Blöt av svett släpar du dig ur spinningsalen.
Med tanke på dina darrande benmuskler tänker du att spinning måste vara den mest effektiva träningen.

Vad är egentligen bäst ur träningssynpunkt -

För att komma en bit närmare sanningen gjorde Emma Jönsson, jympaledare och utbildare på Friskis&Svettis, och Mattias Bertilsson en fysiologisk undersökning mellan tre av Friskis&Svettis motionsformer. Undersökningen är deras examensarbete från Idrottshögskolan i Stockholm.

-Det är många faktorer som spelar in så det är svårt att hitta en given sanning. Det är olika för varje individ vad som är bäst träning för just dem, berättar Emma och Mattias, båda nu nyutexaminerade idrottslärare.

I undersökningen ville de se skillnaderna mellan de tre aktiviteterna när det gäller motionärernas hjärtfrekvens, ansträngning, svettning och mjölksyrehalt i blodet. Utifrån de resultaten skulle de sedan kunna bedöma vilken träningsform som gav mest konditionsträning.

Till sin hjälp hade de en försöksgrupp som rekryterades från F&S Åkersberga. Den bestod av 14 personer, 10 kvinnor och 4 män, mellan 18-52 år som jympat regelbundet i minst två år och tränat spinning.

Försökspersonernas kondition och maxpuls mättes innan undersökningen. Med det som bakgrund var det sedan möjligt för Emma och Mattias att räkna ut arbetsbelastningen för de olika personerna.

Försöksgruppen fick uppskatta och sätta betyg på hur jobbigt och roligt de upplevde de tre passen.


Här är resultaten!

Svettigaste träningen?
Spinningen upplevs svettigast. Men man svettas inte mer på ett spinningpass än under ett jympapass, det bara känns så. Kanske beror det på att "fartvinden" under jympan gör så att svetten avdunstar fortare från huden.

Roligaste träningen?
Medeljympan! Försökspersonerna fick bedöma rolighetsgraden i de olika träningsformerna. De lägsta betygen hamnade på spinningen och sattes av dem som var sämst tränande och helt ovana vid träningsformen.

Man kan dra slutsatsen att det är viktigt att nybörjare slussas in tekniskt i spinningen så att de inte på ett tidigt stadium i passet drar på sig för mycket mjölksyra, för då blir resten av träningen inte rolig.

Det går inte att komma ifrån att rolighetsfaktorn är av stor betydelse för träningen. För vem orkar i längden hålla på med något bara för att det är nyttigt?

Jobbigaste träningen?
Pulsjympan! Under pulspasset ligger motionärerna på en högre intensitet under längre tid än i de två övriga varianterna. Men Emma och Mattias poängterar att det inte är några dramatiska skillnader i jobbighetsgrad.

Spinningen kan bli den jobbigaste träningen eftersom man själv väljer belastningen på sin cykel. Vana spinnare kan belasta sig mer än nybörjare som då lätt får mycket mjölksyra.

Försöksgruppen upplevde medeljympan minst ansträngande.

Bästa träningen?
Undersökningen visar att trots att medeljympan upplevs lättare så ger den lika stor träningseffekt som spinningen och pulsjympan!

Ett medelpass är alltså smart för den som vill få både allsidig och effektiv träning utan att det "kostar på" allt för mycket.

Spinningen ger mycket styrketräning för benen. Det ska väljas av dem som vill ha svettig träning och av dem som tycker att jympa är krångligt.


Av
text: Calle Wallin & Madeleine Åberg
foto: Anna Hult

Källa: "Fysiologisk jämförelse mellan tre motionsformer inomFriskis&Svettis".
Rapporten kan beställas genom F&S Riksråd,
e-post: info@friskissvettis.se





Boktips:


Idrottarens energibok
Lär dig mer om hur mat och dryck påverkar idrottsprestationen.

Författarna till "Idrottarens energibok" (SISU Idrottsböcker), Ulf Bohman och Per Isaksson, tror att prestationen är kopplad till hur vi mår, därför är även tro på sig själv, mental kraft och inspiration viktiga komponenter.
På ett enkelt och klargörande vis lotsas läsarna genom knepiga områden som energiförbränning och vätskebalans. Vad ska idrottare äta och varför?
Hur får vi maximal kraft ur maten vi äter?

En matnyttig bok för den idrottsvane.




-   Källa: FriskisPressen Datum: 00-05-10

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan