Google
Web medicallink.se primavi.se vaccination.nu
 PRIMAVI
Mat & dryck
Fråga dietisten
Råd/Reflektioner
Matlexikon
Näringslära
-Livsmedelsgrupper
-Vegetabiliskt
-Kosttillskott
-Superfruits
Hälsa
-Bantning & Vikt
-Risker med mat
-Kosthållning
Svensk forskning
Matlagning
-Kött & grönt recept
-Vegetariska recept
-Ingredienser
Drycker
Träning & idrott
Fråga personliga tränaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
- Depressioner
- Att börja träna
- Börja motionera!
- Datorjympa
- Deprimerad?
- Få energi med Qigong
- Från "Nyårslöfte" till "Livslöfte"
- Hur du tränar din kondition
- Innan det bär utför
- Nordic walking
- Promenera mera!
- Smygträna i sommar
- Sommarträning
- Spinning
- Styrkeövningar
- Träningsform
- Vad innebär (god) kondition?
- Vardagsmotion
- Vighet
Samhälle
Skador
 Föräldrar & barn
Barn
Graviditet
Svensk forskning
Sex & relationer
Hälsa/Sjukdom
Familj/Relationer
Manlig sexualitet
Kvinnlig sexualitet
Homo- & bisexualitet
Transexualitet
Sexuella företeelser
Svensk forskning
Njutning & skönhet
Själ & psyke
Hälsa
Stress
Samhälle
Träning & idrott
Fråga idrottsläkaren
Idrott
Mental träning
Vardagsmotion
- Depressioner
- Att börja träna
- Börja motionera!
- Datorjympa
- Deprimerad?
- Få energi med Qigong
- Från "Nyårslöfte" till "Livslöfte"
- Hur du tränar din kondition
- Innan det bär utför
- Nordic walking
- Promenera mera!
- Smygträna i sommar
- Sommarträning
- Spinning
- Styrkeövningar
- Träningsform
- Vad innebär (god) kondition?
- Vardagsmotion
- Vighet
Samhälle
Skador
Tandvård
Fråga tandläkaren
 Artikelarkiv

 Träning & Idrott » Vardagsmotion

Nordic walking
Stavgång - en riktig nyttig fettbrännare

Det är bara stirra tillbaka eller sätta näsan upp i vädret. Att utöva stavgång, eller Nordic walking för den som vill ha en smartare beteckning, har många fördelar, men egentligen bara en nackdel: De förbipasserande kan att tycka det ser en aning märkligt ut att promenera med hjälp av två stavar. Säkerligen är det en överkommande problem: Antalet stavgångare blir allt fler.

Förklaringarna? Det är en nyttig motionsform, den är billig och den kräver inga större förberedelser.

Egentligen är det en finländsk "uppfinning". Den finländske skidåkaren, Juha Mieto, som hade många spännande duster med Thomas Wassberg, tränade stavgång redan på 1970-talet. Och många kanske minns TV-inslagen när Ingemar Stenmark barmarkstränade med två skidstavar.

I Finland har det växt till en folksport, ca 500 000 finländare beräknas stavmotionera regelbundet.

Och 1998 kom några finländska motionsledare över till Sverige för att demonstrera sina färdigheter för Friluftsfrämjandet i Sverige. Efter det har intresset växt.

Jan Östlund är en av ledarna inom Friluftsfrämjnadet. Han berättar att i en av sina grupper finns personer som haft hjärtinfarkt eller hjärnblödning och den äldste stavgångaren är över 80 år.

- Hon går två entimmespass i veckan, berättar han.

I Jan Östlunds grupper är medelåldern litet drygt 40 år och han poängterar att det är en motionsform som passar alla åldrar.

Den största fördelen med att använda stavar är att det bränner 40 procent mer fett än vad en vanlig promenad gör. Större muskelgrupper får arbeta och det är utmärkt motion för dem som har ont i axlar och nacke. Träningen blir mer allsidig och belastar varken knän eller leder.

Stavarna kan vara ett problem. Det finns specialgjorda att köpa i sportaffärer. De kostar ca 350 kr. Man kan också använda gamla slalomstavar. Däremot anses längdåkningsstavar vara för långa och hämma rörelserna. En bra tumregel är följande matematiska formel: ta 0,72 x din kroppslängd. Det innebär att stavarna ska vara ca 115 cm för den som är 166 cm lång. 120 cm för den som mäter 175 cm.

Det går också att stava sig fram off-pist, d v s uppför kullar och över stock och sten.



-   Datum: 00-08-11

Utskriftsformat Tipsa en vän!

Annonser
Kontakta oss
 © Medical Link · All Rights reserved Medical Link 3W AB · Citera oss gärna men ange källan